Full version: spindellilja
magda
Hej!

Satte lök av spindellilja i krukor för ett tag sedan. Vill nu gärna ha ut dem i någon rabatt (så snart frostrisk är över) och undrar var de trivs....sol eller skugga?? mkt vatten o näring? Köpte dem på en mässa, så jag fick inte med någon beskrivning. Någon sade att de hade dem som krukväxt inne på vintern - kan man ha det? Låter iallafall som de är perenna??
Som ni säkert gissar, så är jag en riktig nybörjare wink.gif ! Så tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

/Magda
Christer i Falköping
Ute kan den inte vara på vintern, det klarar de inte i sverige. Sedan beror det på vilken spindellilja du har. En del visnnar ned och skall behandlas som amaryllisar, andra är gröna året runt och går bra att ha som vanliga krukväxter.
Gunvor Nilsson
Spindellilja

Hej magda! Jag köpte också spindelliljor på trädgårdsmässa 2002 och de blommade redan första sommaren. Jag har dom inne ungefär som amaryllis.

Här ovan har du en artikel som är intressant. En verklig perenn!!!

/Hälsningar Gunvor
magda
Hej!
Varit borta från datorn ett tag, så det tog en stund innan jag såg svaren. Tackar och bugar för dem! rolleyes.gif jag vet tyvärr inte vilken sort det är jag har - köpte dem lösa på mässan, men det skulle vara kul att veta, så om jag bifogar en bild på en av dem så kanske jag får förslag på sort... OM jag lyckas bifoga alltså.
Läste artikeln - kul det där med kl 18 (att de ska slå ut då) ! Ska ta och vakta vid sexsnåret när jag har tillfälle;) . Det är ett par knoppar till som är på G att slå ut smile.gif!
Som sagt - ska försöka bifoga en bild på en hög o skranglig en!

Hälsningar /Magdalena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon