Christoffer
Hittade lite växter som jag identifierade som penningört och undrar...
har de medicinska egenskaper?
yla
penningört
menar du denna eller
penningarv
Christoffer
Ja.. sorry... penningört menar jag.
Nu har jag ändrat namnet i frågan också.
yla
CITAT (Christoffer @ 04-06-2004, 00:07)
Ja.. sorry... penningört menar jag.
Nu har jag ändrat namnet i frågan också.

ja du fick ju svaret i länkarna också eller hur rolleyes.gif
Christoffer
Lustigt nog så hittade jag nu att penningörten kan användas till sallad.
Det står väldigt lite om den på nätet, men det ska tydligen finnas något medicinskt över den. Och fröna kan användas till att göra senap.
Men frågan är... vad är fröna på den?
Inte för att jag tänkt att göra det, intar för den delen ytterst sällan
örter, men det kan vara kul att veta... smile.gif
amaira
Hej igen Christoffer.

När det gäller "ogräs" så har jag ganska bra koll, är ju "ogräsvännen" till mångas fasa. tongue.gif

Penningörten är väl en av de få örter som inte använts som medicinalväxt, i alla fall inte i nån dokumenterad form.

Däremot går den bra att använda som krydda!

Den innehåller starkt luktande och smakande ämnen, som bildar senapsoljor när man mosar sönder dem.

Man använder bladen (som i och för sig vissnar bort fort) och de runda gröna fröskidorna som krydda. Smakar lite som starkt smörgåskrasse, kanske med lite senap och lök inblandat.

De används färska, sönderrivna, i grytor och soppor.
Den kan också torkas.

Där penningört växer, brukar också kusinen lomme växa. Den är ännu mer vanlig (tycker jag), är ganska lik, fast mindre, och har mindre, "trekantiga" fröskidor. Den har använts som medicinalväxt. Den innehåller vitamin K som får blodet att koagulera, och är därför bra på blödande sår. Den är också antiinflammatorisk. Fast det var ju inte vad du frågade efter...

Kul att du är så intresserad!
Det är häftigt, allt som växer invid vår stugknut, och allt som vi kan använda det till.

kramisar/amaira.
amaira
Missade ditt sista svar.

Jag har inget bredband, så jag brukar koppla upp mig, öppna upp trådar, klicka fram "svara på", och så kopplar jag ner mig. Nån gång kanske jag skriver svar, och nån gång kanske jag kopplar upp mig igen, och då postar jag det jag skrivit - ochd et blir ibland lite "tokigt" eftersom jag då missat de senare inläggen.

"Fröna" är alltså de här ganska stora, runda, platta "fröskidorna", som först har en vackert grön färg, för att så småningom gulna. De är nog bäst när de är gröna.

Det är de här fröskidorna som gett växten dess namn, de ser verkligen ut som "peningar", går inte att ta miste på när de har växt ut.
Christoffer
O-ja, all info om medicinskt värde, eller som krydda är bra.
Och javisst, lomme finns här i mängder!
Penningörten ska jag nog inte ta i alla fall om den hjälper blodet
att koagulera eftersom jag redan har för tjockt blod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon