Full version: alpmartorn
Elizabeth
Jag blev så köpglad på Plantagen häromdagenoch förutom några sommarblommor köpte en kruka med alpmartorn. Undrar om någon har några erfarenheter av att odla den. Jag har tänkt att ha den i rabatten i halvsoligt läge. Zon 3 är det nog. Kommer den att blomma i år? (är ca 10 cm nu) Hur stor blir den i omfånget? (hur mycket plats runt omkring ska jag reservera åt den?) Hur fort växer den? Sprider den sig mycket?

Många frågor, hoppas att någon svarar.

Elizabeth
Fenja
Jag har frön, har ingen som helst sning om hur de gror tongue.gif
Mvh
Fenja
echo
Den blir 60 - 75 cm hög och ca 45 i bredd. Passa på att samla fröna om du vill ha flera (om du vill ha kontroll över var de hamnar, annars kan den sprida fröna rätt duktigt alldeles själv...). Grattis till en underbart vacker växt. wub.gif
kerstin z5-6
Den kanske kommer nog att blomma i år , om den var i kruka på plantskolan , är den antagligen frösådd i fjol .Spridningstendens har jag aldrig sett hos mej .Fröna behöver en kylperiod för att gro
Den vill ha fuktig men väldränerat till skillnad från många andra tistelväxter". Blir nog så vacker i halvskugga -för vi talar väl om Eryngium alpinum
Ewa smålänska höglandet
Jag köpte en förra våren och den blommade och nu kommer det mer.
Jag har den vid dammen

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon