Full version: Hjälp
ah56
Kan någon hjälpa mig. Jag har gjort fyllning till mina smörgåstårtor som blivit aldeles för lös.Den är som sås. Skulle gjort klart tårtorna i går kväll men tänkte att fyllningen kanske tjocknar om den får stå i kylen under natten. Men icke.
Den består av Philadelphia ost, grädde, ägg, chilisås samt skaldjur. Vad kan jag blanda i för att få den att tjockna?????
Hjäääälp, är nyvaken och lätt panikslagen.
Annika i Mölndal
vickeva
Om du tar Philadelphiaost som bas och blandar i av din sås tills du tycker att den har bra konstistens... borde inte det funka? Så får du väl öka på smaksättningen om det behövs...
ah56
Har tänkt på det måste rusa ut och köpa mera Philadelphia i så fall, har egentligen inte tid idag. har tusen andra saker som skall hinnas med före klockan ett. Tänkte att det kanske finns något man har hemma som kunde hjälpa. Typ som potatismjöl eller nåt.
TeliaNet
potatismjöl är bra.
men gelatin eller pektin är det bästa förtjockningsmedlet.
de finns i din lokala mataffär.
kostar inte många kronor.
ah56
Fast det måste tjockna utan kokning, funkar det med gelatin?? Jag har gelatinpulver. Är beredd att blanda i gift om jag trodde det skulle hjälpa....
Stressad som bara tusan
Ewa L
Gelatin stelnar utan kokning, till skillnad mot potatismjöl som du nämner. Mjöl utan kokning smakar mjöl!
TeliaNet
det är nog olika med olika tillverkare.
pektin kommer från växter och finns troligen i pulver form.
står på förpackningen om det ska kokas.
ah56
Tack skall försöka med gelatin. Återkommer efter festen och meddelar om gästerna har överlevt.
ah56
Senaste nytt! Certo fryspulver gjorde susen + lite mer Philadelphia. Nu är fyllningen som murbruk. Smakar bra också. För bilentusiaster kan jag meddela att jag snart skall hämta en lånad Indigo 3000 cabriolet.
Tack för hjälp och engagemang.
En inte fullt så hysterisk
Annika i Mölndal
TeliaNet
certo pektin har jag hemma till syltkokning.
tur att det löste sig. biggrin.gif
Hannele
CITAT (ah56 @ 04-06-2004, 07:19)
Den består av Philadelphia ost, grädde, ägg, chilisås samt skaldjur. Vad kan jag blanda i för att få den att tjockna?????

Nu kommer rådet säker för sent, men du kunde ha lagt fyllníngen i en köksduk (eller kaffefilter)
och låtit den överflödiga vätskan rinna bort i en skål.
Grädde använder jag inte längre, när det finns creme fraiche,
med fina smaker, bra konsistens och nästan fettfria. smile.gif

CITAT (TeliaNet @ 04-06-2004, 07:35)
potatismjöl är bra.
Potatismjöl fungerar bara, om man värmer det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon