Elisabet
Har fårr sköldlöss på min benjaminfikus och svarta löss på mina yucca palmer, båda sorterna kom efter förra sommarens utevistelse. problemet är att de är nästan omöjliga att bli av med. Hur göra????
Åsa, mälardalen zon 2
Testa provadopinnarna (ser ut som stora huvudvärkstabletter) som man sticker ner i jorden. De funkar så att växten suger upp giftet, när lössen suger på plantan förgiftas de. Det tar lite tid för medlet att sugas in i växten så man ser inget omedelbart resultat men när giftet finns i växten finns det kvar i ca 6 veckor.
pejori
provadopinnar fungerar inte på sköldlöss mad.gif mad.gif
plocka bort så många du kan och spraya dom sedan med nikotinlösning sleep.gif sleep.gif
jag får nog alla giftmotståndare på mej, men det är det enda som biter på dom dj....arna sad.gif sad.gif
lägg ett par fimpar i en burk och låt den stå en timma. ducha sedan plantorna med lösningen.
upprepa ett par dagar efteråt i två veckor och dom är borta smile.gif smile.gif
du kan också gräva ner lite toback i jorden i förebyggande syfte biggrin.gif
lösningen hjälper på båda ohyrorna laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon