Vill så gärna sätta lite tallar under och vid sidan av min gigantiska björk. Jag vet hur det är med björkarnas rötter, men ute i naturen ser man ju ofta tallar nära björkar - men de kanske "vuxit upp tillsammans"?
Funderar på om man kan ta upp några stora gropar och isolera med plast så att inte björkrötterna kommer in? Och plantera tallarna där. Vad tror ni?
Jag vill ha tallar som är "bulliga" och täta (även nertill) som insynsskydd och som blir sådär 2-3 meter höga. Jag tar tacksamt emot tips på sorter.
Sedan måste jag också fråga om någon vill vara snäll och berätta för mig hur fort tallar växer. Hur stor bör jag köpa vid planteringstillfället och hur lång tid tar det för den att bli ett insynsskydd?
Tack på förhand,
Ylet
De flesta tallar tål mycket, de kan ju både växa där det är torrt och fuktigt så björkrötterna är nog inte så stoirt problem. Skall de inte bli så höga så bör man plantera någon form av bergtall, det finns flera former som blir olika höga. De växer dock inte så fort och jag tror inte att man kan köpa dem så stora.
Hannele
04-06-2004, 10:31
Ylet, du behöver ingen plast eller markduk, för att hålla tallar och björkar ifrån varandra,
Kolla bara, hur det är i naturen.
Det är lite an en myt, att björk är så stor vattendrickare.
Björk är enda träd, som man har mätt. Dessutom gäller beräkningarna en fullvuxen björk.
Kanske alla träd dricker lika mycket...? I dag har man dessutom bättre mätmetoder.
Vem vet, vilket resultat man skulle få idag??
kristerh
04-06-2004, 10:53
Bergtallen är nog bra, den kan dock bli ganska hög med åren,
ett tipsa för att få den tätare är att knipsa av de nya skotten med hälften
nu på våren när tillväxten börjat. inte klippa med sekatör utan vrida av skotten.
krister
Det finns en pelarform av svarttall som lär vara väldigt fin...uppåt tre meter hög och väldigt tät. Inte så bred förstås eftersom den är pelarformig men man kan ju plantera flera. Obs, hörsägen - jag har inte sett den själv.
Vi har bergtallar på stugtomten i Halland.
Dom är ca. 5 meter breda och 2-3 meter höga.
Men det har också tagit ca. 50 år att nå dit.
Planterade av min far när han byggde stugan 1949.
Lycka till!
Mvh /Bengt :-)
Jag tror också att en annan tall än den vanliga är den du säker, om det är en tall över huvud taget. De flesta tallar vill ha en stam och en krona högre upp. Kanske ska du ta en titt också på andra barrväxter som har grönt också nedtill?
Tall och börk kan mycket väl växa tillsammans. Som men alla andra plantor man planterar tätt får man vattna den lilla i början, särskilt om den inte sått sig själv på stället.
Björk är en stor drickare/avdunstare men det är sant också att det är den man mätt mest på. Ca 1000 liter per dygn en sommardag dricker den, och den börjar ta upp vatten ur marken tidigt om våren. Tallar dricker hela året, fast mycket mindre på vintern. Oftast finns tillräckligt med vatten för bägge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.