Katti med torpet
25-01-2003, 09:27
Jag har lyckats hålla liv i ett par små dvärgcypresser (eller vad det nu är) från en julgrupp. Tror ni att de kommer att ha nåogn chans att överleva ute i trädgården? Eftersom de har stått i mitt ouppvärmda torp sen jul har de redan klarat av 10 minusgrader utan synbara skador. Men det är ju inte det samma som att överleva en svensk vinter i zon 4!?
Skall jag fortsätta spara dem eller är det lika bra att slänga bort dem?
/Kattis
om valet är att kasta dem så varför inte testa att spara dom o se vad som händer
själv har jag inte hjärta att kasta levande blommor,såna får då hellre en tid i trädgården o en chans att visa va dom går för
Åsa, mälardalen zon 2
25-01-2003, 13:22
Om det är de där mörkgröna "enarna" så är det troligtvis Chamaecyparis lawsoniana ´Elwoodii´ den verkar iallafall klara svensk zon 2. Min "julgruppsen" sitter på en bergshäll med lite jord och den har klarat sig genom några vintrar, den har inte vuxit så enormt mycket men det beror nog på den taskiga växtplatsen.
Är "enen/cypressen" gulgrön och doftar lite citron och säljs under namnet citroncypress så brukar inte den tåla minusgrader överhuvudtaget.
Fialotta
25-01-2003, 14:06
Hej!
Sätt ut dom i rabatten i vår...det har jag gjort varje år och dom har växt och ser så fina ut!
Tror att jag har zon 3 eller 4
jag föreslår att du provar i alla fall!
Lycka till!
Katti med torpet
25-01-2003, 20:58
Tack för alla svar!
Jag inser att jag definitivt skall försöka få dem att trivas i trädgården. Antar att de har ungefär samma krav som "normala" barrväxter?!
Såg att de rear ut överblivna ex för 10:- /st i vår lokala blomaffär. Kanske skulle skaffa fler och göra en liten mini-häck? Undras hur stora de blir... Nåväl man får väl flytta dem sen om de växer mer än väntat.
/Kattis
Ja, definitivt!! Om du kollar bilderna här
http://www.odla.nu/artiklar/januari-2003.shtml så hittar du mina f.d. julgruppsväxter som nu är över meterhöga... och fler blir det varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.