Full version: Funkia i sol...?
Hoppsan
Jag har planterat funkia på norra sidan av vårt hus, och jag ANTOG att det var skuggigt där. Norr ni vet.. Men rabatten är ju en bit från huset så nu upptäcker jag att det ju är soligt där typ hela tiden! Vad gör jag?
Klarar sig funkian i solen eller måste jag flytta på den??
kristerh
Jag har funkior som står i sol nästan hela dagen, jag har inte märkt att de skulle lida av det, bara de får tillräckligt med vatten. sleep.gif
krister
Christina i Taxinge~
Jag har också Funkia i sol hela dagarna...
Planterade på den tiden jag inte visste bättre - tack & lov! Det 'funkar med Funkia' i sol också smile.gif
Kajsa
Samma här har flera funkia i sol det går bra, dom sorterna med mycket vitt i bladen vill ha lite ljus. Men jag vattnar mycket vid torka.
Cilla
Samma erfarenhet här, även i soliga stenpartiet har jag en, samma sort som jag har i helskugga. vattnar inte ens, de är gamla och klarar sig ändå.
Annika med Collien
De flesta Funkior går utmärkt i sol bara de får vatten men inte alla. Många av de blåa tappar färgen, en del av dem med vitt centrum "smälter ut" mitten av bladet och andra ( som ökända Frances Williams ) bränner kanterna på ett fult sätt i sol. Ofta blir färgerna annorlunda än i skuggan. June tex kan se ut som två helt olika Hostor i skugga och sol.
En del, tex Sum and Substance blir nästan vackrare i sol än i skugga.

Annika med Collien
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon