Full version: Blommor som häck
Ninni
Jag har tänkt att plantera ganska höga perenner som en "häck" mot min granne. Det är rakt mot söder och alltså får vi se "baksidan" på blommorna. Tänkte på blommor som till exempel riddarsporrar (De är ju fina från alla håll).
Hur är det med rosor? De vrider väl sig mot solen? Är sugen på att köpa albarosor.
Visserligen är det ju ingen katastrof ifall vi gör våra grannar glada :-), men det skulle vara kul om vi också får se en del av blomprakten. Rudbeckia och andra kransblommor vrider ju sig lätt mot solsidan, så det är ju inte så roligt. Någon som har förslag?
kerstin z5-6
Eupatorium -Flockel --Höga stadiga stänglar med vackra röda stammar och rosa stora blomflockar hela Augusti -en pärla i perennhäcken som stöd baktill -Vänder sig inte och blommar när sporrarna gjort sitt
Kajsa

Min albaros "Mme Plantier" när den blommar är den full av blommor ända nerifrån och upp, så blommorna kommer att synas från båda håll, men det trista med Albarosorna är att dom blommar över på tre veckor.

Vresrosor passar som friväxande häckar, klarar sämre jordar, behöver inte bindas upp och det bästa dom blommar juni- okt. Dessa blir ca 2 m höga Hansa, F.J Grootendorst, Blance Double de Coubert, Rugspin mm. Friska och får mycket lite sjukdomar. Har flera sorter och dom är toppen.
nilla
CITAT
. Rudbeckia och andra kransblommor vrider ju sig lätt mot solsidan, så det är ju inte så roligt. Någon som har förslag?

Vippvallmo!
bild som inte är så bra

Höga blomvippor och bronsfärgat bladverk - fantastisk i motljus och sprider sej villigt.

Gunilla
Sylvia
Stora, höga gräs som Miscanthus. Snygga från alla håll. Så även bambu! Jag har f ö skrivit en artikel om perenner som häck, tyvärr har inte webbis haft tid att lägga ut den...
Ninni
Tack för svaren!
Men Vippvallmo har jag för mig är lite kinkiga. Bor utanför Stockholm, och det kanske är för högt upp?
Sylvia; det skulle vara kul att läsa den där artikeln. Väntar med spänning:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon