Kan man göra något för att förbättra sin odlingszon något? Jag har hittat endel intressanta växter (träd) jag skulle vilja ha men som tyvärr inte går i den zon jag bor i. Jag har nu spånat lite om vad jag kan göra.
Min första ide var att täcka marken med frigolit på hösten för att inte få lika djup tjäle men det löser ju bara rot biten. Kan man göra något för att skydda kronan? Plantera efter vägg går tyvärr inte och jag har heller ingen möjlighet att plantera i skydd av granhäck eller dylikt det enda som går är att välja ett läge sydsydost om huset och att försöka dränera marken ordentligt.
Har funderat lite på att skydda kronan med något men för det första får man ju ett rätt stort vindfång då och för det andra så skyddar ju snön som faller på grenarna också mot kyla. Samtidigt är det ju så att i sydlligare delar av vårat land så kan det ju bli lika kallt men dock i kortare perioder men då brukar det ju inte heller finnas någon skyddande snö. Snälla hjälp en förvirrad Shaggy reda ut begreppen.