miss piggy
04-06-2004, 21:52
Hej alla glada!
Nu är det dax att sätta ut mina sommarblommor i blomlådorna som ska hänga på räcket.
Hur löser ni som kan detta med odling det här med hål i botten på balkonglådor? Jag har funderat på att göra hål i botten på dem men då kommer det ju rinna jord rätt ner på golvet...
Vågar inte sätta kniven i dem innan jag får lite expert tips...
*Felix matte*
04-06-2004, 21:59
Om blomlådan hänger på utsidan så har jag gjort ett antal hål i botten.
Om den däremot hänger på insidan så har jag inga hål men ett lager lecakulor i botten.
Blomlådor får inte hängas på utsidan om man bor högre än markplan.
miss piggy
04-06-2004, 22:02
Hej! Tack för svar!
Jag bor på tredje våning och har dem på insidan av balkongen. När det regnar så når det lådorna som blir aldeles för blöta om jag inte har hål i botten. Men med hål så rinner det ju ut på min fina "gräsmatta"...
miss piggy
04-06-2004, 22:03
Glömde fråga om bara leca kulor hjälper??
*Felix matte*
04-06-2004, 22:13
Jag brukar ta ner lådorna om det blir kraftigt regn... t.ex. vid åska även om jag bor i markplan.
När jag bodde
en trappa upp var jag inte bara rädd om min "gräsmatta", grannen under mig skulle nog inte varit vidare glad över att få jordigt vatten ner på sin balkong... ifall jag haft hål i botten på lådorna.
Lecakulorna kan tyvärr inte ta hand om större regnmängder
miss piggy
04-06-2004, 22:23
Ja jag kanske får göra som du... men jag är lite lat också och skulle tycka det vore så bekvämt om det skötte sig självt lite åtminstonde
En skur kan ju komma snabbt och närsom helst...
Mina grannar skulle nog inte heller gilla om jag släppte ner lervälling på deras balkong....

GULP!
Vad är det för typ av balkonglådor, fästen osv? Har för mig att det ska finnas anpassade brickor att ställa under... Annars får du göra hål i ena hörnet och ställa en vacker zinkhink under!!
miss piggy
04-06-2004, 22:37
SMART!
Tror inte att det finns sådanna underfat till mina lådor, Köpte dem på Bauhouse och de var typ de billigaste och också säkert de enklaste.
De hänger på valilga fästen som man sätter över räcket. Lite rangligt och dant men jag har ju lådorna på min sida så jag slipper risken att bli ansvarig för nått obehagligt då lådorna rasar ner...
Vi har fat från Hammarplast tror jag, det kan ju vara värt att kolla om de passar till dina lådor också. Efter förra sommaren har jag insett hur BRA det är med fat under allting så man slipper äckligt, jordigt vatten som rinner ner på grannens balkong
K.
jag har både hål och lecakulor i mina, det blir inte vidare jordigt vatten, tycker inte det märks iallafall. jag menar, regnar det på blomlådan så regnar det ju på balkongen också, och jag har då aldrig märkt att det skulle bli smutsigt på balkonggolvet av lådorna... annars brukar det ju bara vara ett par hål i lådorna, så man kan ju ställa lite snygga gamla koppar och sånt under. brukar ställa fram det när jag har vattnat för mycket, för grannarnas skull....