Full version: Klotkörsbär...?
Christina i Taxinge~
Jag tänkte köpa ett Klotkörsbär och sätta mitt i en rund rabatt. Perenner och rosor runt om.
Men - vet nån hur besvärligt det blir med rotskott från fågelbärsträdet (som jag läst att Klotkörsbäret är ympat på)?

Fågelbärsträd har ju en väldig förmåga att skjuta rotskott... wink.gif

Kanske har nån förslag på ett bättre träd - inte för stort eller högt och gärna med rund krona.
Cilla
Jag har begränsad erfarenhet av fågelbärsträd/grundstam (Prunus avium) i rabatt- och trädgårdsmiljö men de planteras allt oftare i städer på grönytor och jag har inte hört att det är problem med rotskottsbildning där. Värt dock att ta ytterligare en titt på detta om du funderar på ett klotkörsbär som är ympat på sådan grundstam. Du kan fråga Zetas, de rekommenderar ust klotkörsbäret i år och de brukar vara ärliga och raka med alla träds olika egenskaper. www.zetas.com

Klotkörsbär Prunus eminens 'Umbraculifera' får inte så liten krona som det ibland låter som, men det är ett vackert träd.

Syringa meyeri Palibin, Dvärgsyrén är mindre.

Men många träd går att formklippa om ma börjar från att de är små, och kan hållas mindre. Prunus tillhör dem som brukar få problem om man klipper, men många andra klarar det, särskilt om man beskär regelbundet och i rätt tidpunkt.

Här är en sida med exempel på fantasifulla formklippningar.
Christina i Taxinge~
Tack för ditt svar, Cilla!
Du är en klippa på den här 'avdelningen' smile.gif

Det var just pga Zetas erbjudande som jag fick för mig att skaffa ett Klot.
Men det gör mig lite betänksam att du säger att kronan inte blir så liten som man tror... wink.gif
Jag vill inte ha nån mini-krona på trädet, men inte heller nån jätte unsure.gif
Imorgon ska jag åka på turné bland plantskolorna häromkring, så då ska jag förstås fråga en del också.

Skönt att du tror att rotskotten inte blir nåt (större) problem rolleyes.gif
Cilla
Några andra satte för en tid sedan in bilder på ett annat klotformat träd med askliknande blad fast mycket större. Undrar om det inte var Robinia pseudoacasia Umbraculifera?

Robinian blir ett stort träd, men bollformerna blir mycket mindre - kanske i storlek med klotkörsbäret. Värt att kolla iallafall - bladverket är exotiskt och blommorna doftar ljuvligt.

HÄR finns exempel på andra träd med bollformade kronor.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 04-06-2004, 22:56)
Jag tänkte köpa ett Klotkörsbär och sätta mitt i en rund rabatt. Perenner och rosor runt om.
Men - vet nån hur besvärligt det blir med rotskott från fågelbärsträdet (som jag läst att Klotkörsbäret är ympat på)?

Fågelbärsträd har ju en väldig förmåga att skjuta rotskott... wink.gif

Prunus avium (sötkörsbär = fågelbär) brukar vanligtvis inte skjuta rotskott. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu...nu/prunavi.html
Så man brukar inte behöva oroa sig för rotskott från denna när den används som grundstam.
Christina i Taxinge~
Tack Cilla och Åsa för svar!

Det blev trots allt ett Klotkörsbär! Inköpt och planterat idag.

Men Åsa, att fågelbärsträden inte skulle skjuta rotskott det var en överraskning ohmy.gif
Om jag tittar hos grannen t ex så sprutar rotskotten ur marken från deras fågelbärsträd huh.gif
Likadant hos andra jag känner.

Finns det olika sorters Fågelbärsträd??
Åsa, mälardalen zon 2
Fågelbär brukar bli mycket stora träd 10-15m höga det är inte ovanligt de förväxlas ibland med denna lite mindre växt som skjuter rejält med rotskott: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu...nu/pruncer.html

Om dina grannar har jätteträd kan det vara fågelbär men jag skulle då misstänka att den hade frösått sig då, istället för att misstänka rotskott.

Min granne har någon av de sötkörsbärssorter som odlas för frukten och dessa ympas på vanligt fågelbär och det har aldrig haft mista tendens till rotskott överhuvudtaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon