haggan
Jag har köpt några nya pelargoner att ha i min torpstugas fönster. Jag har alltid haft pelargoner i fönstren, men tyckte att dom gamla var så eländiga efter vintern så jag bestämde mig att köpa några nya. Otroligt söta var dom när jag kom hem med dem men nu vill dom inte riktigt vara med. Ett par av dem har massor med knoppar men blommorna slår inte ut utan knopparna gular och vissnar. Ett par av de andra var vackra med stora vackra blomklasar men när blommorna vissnat så kommer som nya bara några små ynkliga.
Jag har fönster mot väster och mycket sol men jag skyddar blommorna med markiser under de mest solintensiva timmarna. Jag ger dem "Blomstra" 1 gång i veckan men dom vill inte vara med mig. Vad gör jag? Hälsningar från "Haggan"
Fenja
Pelargoner man köper är ofta hårddrivna och har haft optimala förhållanden i växthusen. Det gör att de kan få en omställningschock när man tar hem dem. Det är mörkare, varmare och torrare luft hemma. Jag brukar alltid kontrollera hur de ser ut i botten, är det fullt av rötter så klipper jag ett kryss i botten (så att rötterna slutar cirkla) och planterar om dem i en större kruka. Du behöver inte skydda dem mot solen, pelargoner är riktiga soldyrkare.
Mvh
Fenja
ÅsaF
Jag tycker de dricker rätt mycket så jag brukar vattna minst 2 ggr i veckan. Låter den torka ut lite mellan vattningarna. Kolla så att den inte är för torr. Mina blommor får nästan aldrig näring så du kanske ger det lite för ofta. Prova att göra uppehåll med näringen nån månad och se om det gör nån skillnad. Se även till så att solen inte bränner bladen.
MariaS
Jag ger mina pelargoner en kaffekopp regnvatten varje kväll. De står på en glasveranda och torkar ganska fort annars.
Annars brukar jag bara ge dem en näringspinne var ca 1½ månad efter omplanteringen på våren, och än har jag inte sett någon "ledsen" pelargon.
De gånger som jag har köpt nya pelargoner, brukar de få stå ca 2 veckor innan jag planterar om dem, så de hinner acklimaticera sig till den plats de ska stå.
Dessutom gör jag tvätemot vad läromästarna säger om pelargoner. Jag övervintrar dem i norrfönster, men då får de bara en kaffekopp vatten i veckan. Jag har faktiskt haft blom på flera pelargoner under vintern, men då samlar jag massor med regnvatten på hösten och förvarar i källaren och ingen näring under vintern.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon