|
Hej JAg tänkte odla jordgubbar i år. Nu undrar jag vilka sorter som är goda och söta. Har ni erfarenhet av dessa underbara bär så är jag tacksam
abborrmaster
25-01-2003, 19:03
temptation tro jag... Har köpt dem själv i år får se... De ska sås i februari  /Simon
hej, CITAT Nu undrar jag vilka sorter som är goda och söta Smaken? Det är som baken!! Köp lite olika sorter hos handlaren. Det brukar ju vara billigare att köpa 10-15 plantor. Kom ihåg att sätta namnskyltar, sen är det bara att köpa de sorter man tycker bäst om nästa år. I år tänker jag testa vita jordgubbar. Jag har odlat vita smultron och de är jättemumsiga, så vita gubbar är nog inte helt fel tror jag.
Smultron, jordgubbar, vinbär, glögg... några av de saker jag tycker ska vara röda ...
...och så till din fråga nina L... Smulgubben Ostaria = remonterande och söt Zefyr (stavas ev. Zephyr) = tidig, stor och söt Bount = ganska sen, liten och söt och bra motståndskraft mot sjukdomar
Jag har en salig röra i mitt jordgubbsland. Har tradition av att försöka hitta 2-3 nya sorter varje år, och så köper jag 2 plantor av varje och byter ut mot de äldsta av de andra jordgubbsplantorna.
I mitt land finns säkert 20 olika sorter. Min favorit är inte en särskild sort, utan att ha glädjen att kunna plocka nästan hela sommaren, från högsommar iallafall. När jag startade hade jag bara 2 sorter och det blev endast jordgubbar en vecka under växtsäsongen.
Själv har jag odlat Sara några år, goda. På grund av alltför många andra trädgårdsprojekt har jordgubbslandet förvandlats till ogräsland. Tänkte nu bygga ett jordgubbstorn eftersom det ändå krävs ett radikalt grepp. Jag planerar tre olika sorters jordgubbar; en tidig, en medeltidig och en sen. Alla tre sorterna söta och smakrika för färskkonsumtion och med god avkastning. Finns sådana underverk?
jag har temtaition men de gav inga bär. jag drog upp dem från frö förra året i januari. Några få bär blev det men de var inte runda och fina utan knögliga och lite hårda. vad gjorde jag för fel?
Mitt tips är smulgubben Rebecka. Den är väldigt söt och god. Den sprider sig med både revor och frön och blir lätt marktäckande. Avkastningen är väl inte så jättestor men den blir tidigt mogen och remonterar. Tänk på att skydda bären med nät. Fåglar älskar dem nämligen.
Ååååå, vad jag längtar till sommaren!!
/Jennyn
abborrmaster
26-01-2003, 12:25
CITAT (nina L @ 26-01-2003, 11:03) jag har temtaition men de gav inga bär. jag drog upp dem från frö förra året i januari. Några få bär blev det men de var inte runda och fina utan knögliga och lite hårda. vad gjorde jag för fel? jämarns... Jag meddelar om samma händer mej  /Simon
Eva i Skåne
26-01-2003, 17:48
CITAT (Virgo @ 25-01-2003, 22:45) I år tänker jag testa vita jordgubbar. Jag har odlat vita smultron Virgo Var får man tag i vita jordgubbar? Min granne har ett barn som inte tåler jordgubbar, men vita ska gå bra eftersom det är det röda i gubben som framkallar allergin. Jag vet att hon har ringt runt till olika plantskolor här i Skåne i två säsonger utan att få tag i plantor till vita jordgubbar. Även vita smultron kan vara av intresse.
hej, jag vet inte var man får tag i dessa nu, men när jag vet, så talar jag om det. Vita smultron brukar finnas hos de flesta trädgårdsmästarna.
Eva i Skåne
26-01-2003, 18:12
Så bra. Jag ser fram emot svaret. Kanske är det så att de kommer mer och mer. Det har ju skrivits i några år om vita jordgubbar, men det brukar ta en tid innan nyheterna blir lätta att få tag på.
Hittade detta matnyttiga på frukt och Gröntfrämjandet. Adresserna i slutet kan säkert kontaktas för att få veta var man kan köpa frön eller plantor av vita jordgubbar.
TIDIGA SORTER: Honeoye: stort, runt, vackert högrött, genomfärgat bär. Ett utmärkt bär för saftning och kokning med distinkt och hållbar jordgubbssmak. Den största sorten i svensk odling. Zefyr: stora bär med klart röd färg och en syrlig, frisk smak. Närmarknad och självplock. MEDELTIDIGA SORTER: Korona: stora, röda och koniska bär med god, söt smak. Lättplockad men något svårsnoppad. Sorten är omtyckt för den goda smakens skull som är söt med svag arom. Polka: mörkt röd, genomfärgade och ganska fasta bär. Bären är medelstora till stora. Odlas mestadels för lokal försäljning och självplock. Sengana: medelstora till små, mörkt röda, genomfärgade och fasta bär. Smaken är syrlig och aromatisk. Gammal sort som odlas för närmarknad och självplock. SENA SORTER: Dania: stort till medelstort, fast, ganska ljusrött bär med mild och svag arom. Bounty: mörka, genomfärgade, fasta, medelstora bär. Smaken är god och söt. Odlas mestadels till närmarknad och självplock. Dessutom odlas ytterligare ett 20-tal sorter som till exempel Elsanta, Kent, Pegasus, Emily och Cavendish.
DET VISSTE DU INTE OM JORDGUBBAR Jordgubbsplantan hör till familjen rosväxter och frukten är botaniskt sett inte ett bär utan en skenfrukt där de små ”kärnorna” på jordgubben är små nötter. Det vi äter och kallar jordgubbe är blombotten som under fruktmognaden sväller upp och blir saftig.
FRÅGOR OM JORDGUBBAR OCH ODLING Berit Tannergren, Slavsta gård Vaksala, Uppsala, tel 018-10 73 37, 070-522 46 87 Hans Torstensson, Ullstorp,Vinslöv, tel 044-853 20, 070-796 65 09 Magnus Axelsson, Ringstad gård, Norrköping, tel 011-31 19 24, 070-495 28 90 Magnus Engstedt, Rådgivare Länsstyrelsen Jönköping, tel 036-39 51 93, 070-666 76 18 Gustav Olsson, Fredrikslunds gård, Uppsala, tel 018-38 30 60 Sune Abrahamsson, Önnestad, tel 044-703 32, 070-699 38 21 Kenneth Andersson, Vareborg, Varberg, tel 0340-67 17 50, 070-555 88 90
CITAT (nina L @ 26-01-2003, 11:03) jag har temtaition men de gav inga bär. jag drog upp dem från frö förra året i januari. Några få bär blev det men de var inte runda och fina utan knögliga och lite hårda. vad gjorde jag för fel? Jag sådde Temptation för 4-5 år sedan. Mina erfarenheter är samma som Ninas. De fick stå kvar 3 somrar med samma klena resultat.
Åsa, mälardalen zon 2
26-01-2003, 22:13
Här är en artikel om ekologisk jordgubbsodling lite längre ner finns beskrivningar på en massa sorter där har man även tagit med om sorten är känslig för någon sjukdom: http://sll.bibul.slu.se/html/sll/sjv/jordb...02/JIN99-02.HTMSjälv odlade jag Temptation i några år i Hangin´baskets och jag fick faktiskt en hel del bär. Första året råkade jag dock ge dem lite för mycket kväve så det blev mycket blad i början och bären kom sent. +Vissa år fans det en hel del spottstritar som man fick klämma sönder. Små, hårda, knöggliga bär på jordgubbarna = det låter som om det är något stinkfly som har varit framme.
abborrmaster
26-01-2003, 22:50
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-01-2003, 22:13) Här är en artikel om ekologisk jordgubbsodling lite längre ner finns beskrivningar på en massa sorter där har man även tagit med om sorten är känslig för någon sjukdom: http://sll.bibul.slu.se/html/sll/sjv/jordb...02/JIN99-02.HTMSjälv odlade jag Temptation i några år i Hangin´baskets och jag fick faktiskt en hel del bär. Första året råkade jag dock ge dem lite för mycket kväve så det blev mycket blad i början och bären kom sent. +Vissa år fans det en hel del spottstritar som man fick klämma sönder. Små, hårda, knöggliga bär på jordgubbarna = det låter som om det är något stinkfly som har varit framme. från frö då eller? /Simon
Åsa, mälardalen zon 2
26-01-2003, 23:03
Japp det var från frö, Temptation brukar förökas med frö, den sätter ganska få revplantor.
Jag har odlat jordgubbar i fem år med olika resultat. Jag har provat Zephyr, men tycker att den blir snabbt tråkig och ger väldigt lite revor. Korona är min absoluta favorit. Deras revor växer snabbt till sig till fina plantor och ger många stora fina bär. Senga sengana verkar så ogämn när der gäller kvaliten på bären och där blir lätt gråmögel på bären. I år ska jag prova Bounty det ska bli roligt och se hur den blir. Har försökt att hitta Kent ute i plantskolorna. Ett helt fantastiskt vackert och gott bär. Kanske den finns och få tag i som frö kanske??
abborrmaster
26-01-2003, 23:17
jaja.,.. Men man kan väl pilla ut nötterna och så alla sorters jordgubbar va?
/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
26-01-2003, 23:25
Det är väldigt ovanligt med jordgubbssorter som man frösår, Temptation verkar vara fröäkta men de sorter vi brukar odla ute i trädgården brukar inte förökas med frö jag tror inte de är fröäkta.
Ann-Christin Lindberg zon II
27-01-2003, 08:25
Simon! Jag drog upp Temptation från frö förra våren (alla grodde och blev fina plantor) och planterade dem i en "jordgubbstunna" i mitt växthus. Jag fick ganska stor skörd, men de smakade inte så mycket, och pga den heeeeeta sommaren och svårigheten med jämn genomvattning av jordgubbstunnan, blev de efterhand ganska slitna och många plantor liksom brändes upp och torkade bort. Kanske funkar de bättre under andra, mindre extrema somrar.....
abborrmaster
27-01-2003, 11:22
jahaja... Nä jag ska försöka o pilla ut sakerna... Mitt äppelträd e ju fint så varför inte!
/Simon
Hej Anki Har du en sån där "jordgubbstunna" från Willab Trädgård? Jag har precis beställt en sån. Har du odlat flera år i den eller endast i sommar med den mindre lyckade teptation odlingen? Jag som hoppas på en frodig jordgubbsodling på höjden i min lilla trädgård.
abborrmaster
27-01-2003, 21:02
men fröäkta innebär det att de inte gror eller att det kan bli vad som helst?
/Simon
Fröäkta = fröna ger samma sorts plantor som fröna skördats från
Hej Nina !!! Jag har odlat jordgubbar i en sådan "jordgubbstunna" från Willab i flera år och det har funkat jättebra. Tror det är Korona jag har men är inte riktigt säker. Den står på altanen hela sommaren precis vid ingången så det är åtgång på dem ska du veta. På vintern har jag ställt tunnan under tak i ett uterum och samtidigt gett den lite lite vatten sedan står den där ända till vårsolen kommer då den får ordentligt med vatten och ut med den på altanen igen och vips så börjar den blomma igen. En och annan planta har ju givetvis gett sig men då är det ju bara att byta ut den och de flesta har klarat sig jättebra. Man kan verkligen säga att det är både lättplockat och lättrensat. Eva St
Tack Eva St Nu blev jag alldeles utom mig av lycka Jag har nämligen beställt TVÅ!"!! Jippiiiii
Inga från Närke
27-01-2003, 22:57
Hej Köp inte för många är ett tips från mig. Gå till någon jordgubbsodlare och provsmaka sedan kan du be dem om revor när de ränsar landet på hösten. Det gjorde jag, för det mesta kastar de mycket. Du kanske även har någon granne som odlar, ta vara på hans, hennes revor. Ett litet tips bara från en som inte vet vad mina heter. Det fungerar bra eftersom man provsmakat först.
28-01-2003, 08:20
CITAT (nina L @ 27-01-2003, 20:52) Hej Anki Har du en sån där "jordgubbstunna" från Willab Trädgård? Jag har precis beställt en sån. Har du odlat flera år i den eller endast i sommar med den mindre lyckade teptation odlingen? Jag som hoppas på en frodig jordgubbsodling på höjden i min lilla trädgård.  Nina L! Jag har bara haft den en säsong, men i sommar ska jag flytta ut den i fria luften och sätta någon "vanlig" jordgubbssort i den. Det som jag upplevde som problem med tunnan, var att få vattningen att funka. Det finns ett rör, typ dräneringsrör, i mitten på tunnan - i det röret ska man vattna. Det blir då mest vatten i de nedre regionerna på tunnan, helt naturligt, och man får passa på med massor med vatten ovanifrån också, annars tenderar en del "balkonger" att vilja torka för mycket. Men, men, om man har den utomhus går det säkert bättre, regn brukar ju inte vara någon bristvara! Jag tror nog att smaken på gubbarna blir bättre om de får växa till sig i lagom takt, i växthuset, och särskilt i somras, fick de nog för mycket värme....
Tyckte inte det var några större problem att vattna den. Vattnar nog mest uppifrån. Enda problemet var när den var alldeles nyplanterad, om man vattnade i röret då var det som det blev underminerat och jorden pluppade ut i de små facken. men senare när jorden satt sig har det inte varit några problem. Eva St
Nu har jag läst igenom alla era inlägg. Vad jag längtar till sommaren! Jag har kört med samma gamla jordgubbsplantor i flera år nu. Det är samma sak varje år. Jag längtar ihjäl mig efter jordgubbar sen kommer de och blir alldeles för många, blir mögliga och sen är de slut innan jag hunnit med. Jag borde så klart göra som Cilla och flera av er andra gör, ha olika sorter så man får en lång jordgubbssäsong och kunde njuta länge av olika sorter!
Jag hade samma situation som du Milla innan jag började odla allsköns sorter. För att de inte skulle mögla så FÖRÅT jag mig på jordgubbar! Jo det går. För det blev en stress, och jag kastade i mig halvlitrar på mina morgonvandringar i trädgården.
Mina jordgubbar är inte till för frysen, de är till för sommarmorgnarna. Men då vill jag inte känna mig tvungen att äta en halvliter...
abborrmaster
03-02-2003, 00:15
ööööh... gror de aldrig? otååålig..  /Simon
Gunvor Nilsson
03-02-2003, 08:35
Men Simon, du skulle ju inte så jordgubbar förrän i februari! Det är bara den 3:e i dag - har du turbofrö?
abborrmaster
03-02-2003, 15:02
det är februari  tjuvsådde liiite.... Men i mitten blir det betydligt mer  /Simon
03-02-2003, 15:27
Simon! Temptation tar tid på sig för att gro, och när de sedan kommer är de skitsmå! Så tunna och små, att man aldrig tror att de ska överleva och bli stora! Men det gör de! Blir riktigt fina med tiden - men det tar tid! Beväpna dig med TÅLAMOOOOD!
Sommaren 2001 planterade jag ett 25-tal remonterande jordgubbsplantor som jag köpt i en handelsträdgård. Satte även ner namnskylten. Har för mig att det var ett fransk-klingande namn som började på R. Alltnog, de gav frukt från midsommar till början av oktober.  När frosten kom stod de fortfarande i blom. Hade alltså kunnat förlänga säsongen ytterligare om jag skyddat dem, men var tämligen "mätt". I helgen var jag och grävde lite försiktigt där namnskylten var planterad, men den hade jag uppenbarligen rensat bort! Typiskt!:huh: Är det någon som har en susning vad de kan ha hetat? Skulle vilja köpa till några nämligen eftersom de ger dåligt med revor.
Jan af Lisö
18-02-2003, 09:48
Kunde det ha varit "Rebecca", enligt Z remonterande smulgubbe som de har gett + + + (Högsta betyget) för ???
Enligt vad jag minns var det ingen smulgubbe utan en jordgubbe. Köpte nämligen oxå några smulisar för att fylla ut mitt land, och de ger revor.
Har under tiden rannsakat mitt minne och mina kvitton och tror att jag vet vilken handelsträdgård det var. Får väl helt enkelt kontakta dem och hoppas att de vet.
e_sedell
18-02-2003, 14:42
jag hade en vit sort förra året, den var både söt och välsmakande. Jag kommer inte ihåg vad den hetta, men det var en ganska vanlig tror jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|