|
....REGN.......jag vill ha regn.... ..det stora regnområdet som skulle släppa ner välsignat vatten över oss här på västkusten snek bara förbi och skvätte ner oss lite.....inte 1mm ens...jag blir sååååå frustrerad...det ramlade väl ner i Norge...som vanligt....(jäkla Norge....  ...) Allt är knustorrt här..vi har inte haft regn sen i April och sen har det blåst och blåst så nu är här nästan öken  ... Och det värsta är att grannarna har fått ett par mm i ett par omgångar men så lokalt här över min trädgård..uppehåll..... Jag har försökt med allt....glömt dynor ute, låtit torr tvätt hänga, haft skorna stående på trappan..t.om lämnat trädgårdstidningar kvar ute över natten ...men icke... nu är det väl bara regndans kvar.....så ser ni nån tok som skuttar och viftar så jorddammet yr runt bena så är det bara jag.....
Ja, tack, Tesa, nedkalla ett rejält regnområde som täcker in Boråstrakten också! Om du vill kan jag komma och trumma? Mvh Fenja
Jag får nog regn imorgon påstår smhi!! Ska jag skicka ner lite?? Om det blir nåt över vill säga, det ska bli skönt med lite regn som plockar ner pollenhalterna för en stund iaf...
Kristina i Skåne
05-06-2004, 09:26
Här lovar de också regn men det enda som blir är några ynkliga droppar. Jag vill ha en hel dag med sakta regnande, är det för mycket begärt?
Pia mitt i Skåne
05-06-2004, 10:29
Vänta ni en vecka bara. DÅ kommer det. (Skolorna slutar ju...)
andreas i uppsala
05-06-2004, 11:29
Det finns bara ett ord för detta och det är ordet BORTSKÄMD. Du bor ju på västkusten där det regnar varje vecka och varje dag.  Hos er råder det inte ens tårka på sommaren. Ni behöver aldrig vara noga med att inte förbruka för mycket.
Ja, men nu bor ju jag i Strömstad där ingen statistik stämmer.....vare sig det gäller litrarna sprit per vecka eller mm regn...de 2 föregående somrarna har iaf varit så torra att vattnet inte räcker till utan vi har fått köra från grannen så att djuren skall få vatten och vi har fyllt vatten från hushållsbrunnen till "lagårdsbrunnen"... så inte fasen har jag vågat vattna.... i år har jag som tur är dammen att ta vatten ur....och en annan gammal brunn som inte ger så mycket men det är ju bättre än ingenting....
Ifjol så drunknade det man sått på åkrarna på våren ...i år torkar det snart bort OM vi inte får regn...betena till djuren växer inte så dom börjar bli kräsna och rata det...så vi får ge dom mer ensilage..... men årets skörd är redan i fara av TORKAN.....sådetså....jag känner mig faktiskt inte alls bortskämd... Så länge Norge ligger där det ligger och vädret kommer från nordväst så är det kört för min del....fast det tror jag inte SMHI vet om.....(norsk väderprognos stämmer bäst här.)
andreas i uppsala
05-06-2004, 17:06
spannmålet/grödsorna dör inte av lite så kallad västkusttorka. Skulle de dö så lätt skulle det inte gå att leva här i öst. Ni får 800-900 mm per år och 70-80% av den det faller under sommaren. Här däremot får vi nöja oss med 550 mm per år . Östra sverige är en av de platser som det regnar minst på i hela europa om man mäter mm per år, ändå klarar sig allt. Ju varmare desto bättre skörd. Förra året var varm och ganska torr vilket gav rekordskörd. Bönderna hurrade. vinet blev extra bra. nederbörden brukar till 80% komma från sydväst här i sverige.  Värst är det i Abisko
*Felix matte*
05-06-2004, 19:10
Hos mig har det regnat hela jä...a dan och gör så fortfarande Ni får gärna ta över nu.... det kostar inget Först till kvarn... ni vet
Anders zon 1
05-06-2004, 20:42
Skicka gärna några droppar (nej förresten - en rejäl rotblöta!) hit till Skåne också!! Här är knastertorrt. Vi har heller inte fått mer än några futtiga skvättar regn sedan början av april och det har periodvist blåst envisa, torra vindar som torkat ut allting ännu mer. Gräsmattorna gulnar och rabatterna måste vattnas var och varannan dag för att inte börja sloka.
Anders
andreas i uppsala
05-06-2004, 21:07
Welcome to our world!
*Felix matte*
05-06-2004, 21:19
CITAT (Anders zon 1 @ 05-06-2004, 21:42) Skicka gärna några droppar (nej förresten - en rejäl rotblöta!) hit till Skåne också!! Här är knastertorrt. Vi har heller inte fått mer än några futtiga skvättar regn sedan början av april och det har periodvist blåst envisa, torra vindar som torkat ut allting ännu mer. Gräsmattorna gulnar och rabatterna måste vattnas var och varannan dag för att inte börja sloka.
Anders Såååå gärna Jag blåser och puttar molnen neråt
Cassiopeia
05-06-2004, 21:24
*hehe* Kul inlägg Tesa. Mitt tips är att ta semester, då kommer regnet som ett brev på posten.
Dt skulle inte skada med regn ,har nere har det kommit några unkliga droppar Häng upp tvätt ,ta in regndans, Det kommer nog inte enligt damnarks väderlek synd.
*Felix matte*
06-06-2004, 05:34
Det blev något missförstånd med det där regnet det stannade här men under natten bytte det skepnad. Nu är det vitt på marken Här kan du se hur det ser ut just nu.
Smekajsa
06-06-2004, 07:02
huvvaligen snö det vill vi verkligen inte ha ner men å andra sidan så smälter det ju och va fan vatten som vatten här (Örebro) är gräsmattan kruttorr och har gått över i en gul nyans SMHI lovar ingen väta här förräns måndag - tisdag hur ska de bli ujjiiijjujj det går aldriii
Anders zon 1
06-06-2004, 13:18
Uj uj uj! Det där vita får ni gärna behålla där uppe Felix matte! Skicka för allt i världen inte hit det!  Spanar dock efter regnmolnen du blåste och puttade hitåt.  Kanske är det dom som börjar komma nu? Idag är det helmulet och ganska kyligt här (och naturligtvis blåsigt!), men tyvärr inget regn i sikte än... Anders
Smekajsa
06-06-2004, 16:29
försökte med att hänga ut tvätt på tork när det var som mest mulet tidigare idag det brukar väl aldrig slå fel annat än att det börjar regna då men icke sa nicke  , det sken upp blev jättefint istället
Skicka gärna ett strilande regn hit till Göteborg men se till att det håller sig torrt i Falkenberg. Vi målade stugan nu i helgen och måste få på ett lager färg till i nästa helg. /Mimmi
*Felix matte*
06-06-2004, 21:07
För er som inte var tidigt nog uppe... så här såg det ut vid 9.30-tiden idag  Tidigare var hela marken snötäckt  Just nu +1... Sverige är avlångt.
andreas i uppsala
06-06-2004, 22:11
Snö lär jag slippa i ett antal månader till, men förhoppningsvis inte regn, vilket vi ska få på tisdag samma dag som venus korsar solen för första gången på 113 år  Nästa gång det händer igen är om 113 år. Jag lär missa det tack vare det förbannade regnet som kommer när man minst vill ha det
*Felix matte*
06-06-2004, 22:14
CITAT (andreas i uppsala @ 06-06-2004, 23:11) Snö lär jag slippa i ett antal månader till, men förhoppningsvis inte regn, vilket vi ska få på tisdag samma dag som venus korsar solen för första gången på 113 år  Nästa gång det händer igen är om 113 år. Jag lär missa det tack vare det förbannade regnet som kommer när man minst vill ha det   Är det något jag kan se... kanske
andreas i uppsala
06-06-2004, 22:56
visst kan du se det! . Man kan se det över hela europa bara det inte är molningt som här. På tisdag är det. mellan 7-13
Nu blåser det "föreregnvindar" här och himlen är täckt av tunga gråa moln, luftfuktigheten är nästan "blött". Jag håller tummarna att det är Boråstraktens tur nu!! Mvh Fenja
Lars-Olof Arvids
07-06-2004, 07:44
Igår kväll drog det in mörka moln över Stenungsundstrakten. De ligger ännu kvar, men naturligtvis har inte en droppe regn fallit! Förra helgen kom det ett par rejäla skurar inne i Stenungsund, men bara ett par kilometer norrut var vägen alldeles torr när jag cyklade hem efteråt. Och hemma på Källtorp var ängen förstås lika torr som förut. När ska den tid komma när man inte längre behöver vara hemma och vattna rabatter och såytor varje dag? Jag tycker att vi försöker sticka hål på molnen nu och dansar regndans allt vad vi kan!
Olle
Lars-Olof Arvids
07-06-2004, 10:17
Halleluja! Nu regnar det!  Olle
ÅHHHH, vad orättvist!! Här runt Borås är det bara mulet! Snälla skicka lite till oss med! Mvh Fenja
YIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIPE!! Nu regnar det!!! Hurra! Fenja
här regnar det också!  äntligen!
andreas i uppsala
07-06-2004, 11:41
här duggade det i 5-10 minuter  nåväl bättre än ingenting alls
CITAT (Cassiopeia @ 05-06-2004, 22:24) *hehe* Kul inlägg Tesa. Mitt tips är att ta semester, då kommer regnet som ett brev på posten.  Vad betyder det...semester.........har aldrig råkat ut för det....är det nåt farligt??? Nu har jag försökt allt..idéerna är slut..och ja, jag har regndansat..(tycker själv att jag borde platsa i Ivo Cramérs ensemble nu)....men inte har det hjälpt... Molnen har tornat upp sig runt omkring i ett par dagar....men inte en droppe har fallit på oss ännu..idag ser det dock än mer hoppfullt ut men jag tror inte på´t förrän jag ser det...
DET REGNAR! eller skvätter lite i allafall. tricket verkar vara att cykla till jobbet utan regnkläder. det tar minst 30 min hem i regnet.
andreas i uppsala
07-06-2004, 13:26
Nu ÖSREGNAR det!!!!  härligt ljud.
CITAT (andreas i uppsala @ 07-06-2004, 14:26) Nu ÖSREGNAR det!!!!  härligt ljud. Åhhhh....jag vill också ha regn. Kom några droppar innan, sen sol igen Pia
Gossen Ruda
07-06-2004, 17:16
Göteborg har "drabbats" av 4 mm regn. Alltid nåt, men helst en 0:a till.
Här regnar, fast annars har vi egen bevattningsbrunn så här är alltid grönt och fint. Pumpen har gått för högtryck flera kvällar. Så jag har gärna sol, fast lite regn skadar ju aldrig bara det kommer när jag jobbar eller sover.......
Tjoho..jag är så glad!!!  Äntligen kom regnet. Hela gräsmattan håller ju på att torka ut här och björkarna fäller blad. Skönt att slippa sätta igång vattenspridaren.
andreas i uppsala
07-06-2004, 21:24
nu får det ta och sluta innan allt dränks. Det har öst ner i flera timmar och det ska fortsätta i natt.
Smekajsa
07-06-2004, 21:35
lena:-)
07-06-2004, 21:38
Inget regn alls här i Vänerlandskapet................bara försöker att börja regna sen blåser det bort. Det får gärna regna imorron men inte på onsdag, då är det student och hur går det då med skylten som målats med vattenfärg
andersen
08-06-2004, 03:42
Här i stockholms området har det regnat hela natten.
Jag skulle också vilja ha lite regn nu... Fick ynka 2 mm i lördags. Om man kollar på Andreas kartor på sidan ett i den här tråden så ser man tydligt var "den bästa sommaren" finns: norrlandskusten, stockholmsområdet och Öland/Gotland - bäst om man ska sola och bada hela sommaren ja, men lite regn på den stackars växtligheten skulle inte alls skada nu...
Tömde just regnmätaren här på Färingsö, 28mm sen i förrgår, och då står den ändå lite skymd vid nordvindar, som vi hade igår.
Fredrik
*Felix matte*
08-06-2004, 21:22
Smekajsa
08-06-2004, 21:26
...såg ett tv-repotage ifrån Kiruna på nyheterna tidigare ikväll stackars krakar, det fanns ju inte ett löv på träden än... å vi som har så grönt och fint.....
andreas i uppsala
08-06-2004, 21:27
såg på vädret. Vi ska ha fått 50 mm. Delar av västmanland/dalarna fick 60 mm. Bästa sommaren finns i Uppsalaområdet, d.v.s norra mälardalen  Vill man ha sol och värme ska man resa hit
*Felix matte*
08-06-2004, 21:36
andreas i uppsala
08-06-2004, 21:49
ja det har jag  I oktober 2003 kom våren tillbaka, sen försvann den igen. Efter den otroligt tidiga snön som vara borta på 2-3 dagar började bl.a kaprifolen slå ut med nya blad, vuxna blad. Den var sedan vintergrön hela vintern och sen när den riktiga våren kom förtsatt den bara, så två vårar är du inte ensam om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|