Eva Swahn
Grattis Helén!
Hoppas du njuter av grönt även om du numera inte har trädgård.
önskar Eva
Helen i Piteå Zon 5
GRATTIS på födelsedagen! / Helen biggrin.gif
Monica M zon 4
Grattis på födelsedagen! biggrin.gif
Sylvia
Grattis! Nu har du ju tid att gå på Trädgårdsrundan när du inte påtar själv!
Fialotta

Grattis på din dag wub.gif
Bettson
Happy Birthday to you!

Hoppas du blivit med baling i alla fall. Glad att du är kvar hos oss även om du är utan trädgård.

Bettson
Tesa
Grattis!!
Cilla
Ha den äran och lycka till med balkongen!
estet
Grattis Helén på födelsedan!
Betty
Grattis i efterskott! smile.gif
Hannele
Grattis!

Helen i Skåne
Tack alla rara människor för alla hälsningar! laugh.gif
Balkongen kommer i slutet av sommaren och det ser jag fram emot. Planerar för fullt! Det ska bli både blommor och grönt, mest grönt. Det blir nog en balkong som ingen annan har... wub.gif Funderar på häck och hur man ska konstruera balkonglådorna. Cilla! Jag vill ha ett träd... men jag får väl se om jag kan få ett nere på gården istället. Ett mindre som kan stå i en STOR låda eller kruka. Håller på att konstruera en sådan med spalje som ska avgränsa vår kommande grillplats/uteplats som hyresvärden bett mig skissa på. Ja, idéerna är det inget fel på. Men än så länge är det studentfirande som står för dörren och sedan parken och stranden som jag ska ägna mig åt. Ha en skön sommar i era trädgårdar allihop! smile.gif
Cilla
Klart du ska ha träd Helen - både på gården och balkongen!

Malus Red paradise (ibland kallad Pink paradise) - en liten pelarapel som blir max 2 m hög och 30 cm bred. Bladen slår ut i mörkrött och blommorna är stora, många och rosa. frukterna små, mörkröda och goda i gelé.

Prunus Tenella - dvärgmandel. Mycket härdig, ända till zon 5 och kan därmed också klara krukliv. Växer som ett olivträd med långsmala vackert mörkgröna blad, finns två varianter och den som endast heter P. tenella blir 60 cm hög, den andra kan bli 1,5 meter. Blomning på bar kvist i illrosa, sedan kommer blad och vackra, håriga mandlar.

Kolla också Nuttens fotoarkiv från hennes balkong. Vackra små, japanska lönnar. Tar de sig väl i krukan kan du ju sätta dem på gården.

I zon 1 tror jag du kan välja mellan en mängd träd på balkongen. Du kan behandla dem lite som bonsaier och klippa då och då samt rotbeskära någon gång per år.

Vindruva som klänger upp i balkongtaket kanske?
Maria i Helsingborg
Ett grattis och en snart-sommar-hälsning från mig också! Det ser ut som om du har fullt upp trots allt - roligt! smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon