GoSatta
Hejsan skulle vilja ha lite hjälp med att indentifiera dom växter jag har som jag inte har en aning om vad det är. Alla är vanliga växter som dom flesta har men jag har itne en blekaste aning om vad dom heter.

Lägger in länkar istället för bilder för det är några stycken.

Lite bilder

#1 Tycks finnas över allt men aldrig lyckats se den i affären (är iof ytterst sälland inne i växtaffärer efter som jag föredrar skott och frön) Mina kommer ifrån frön. bild 1.jpg och 11.jpg

#2 kom med lägenheten och verkar vara en typisk "IKEA" växt. Bild 2.jpg

#3 Denna har jag fått och har sett exemplar i Asien som är 3 - 4M höga med luftrötter etc. Bild 3.jpg 33.jpg

#4 Änu en växt som kom med lägenheten. bild 4.jpg

#5 bild 5.jpg

#6 Räddad från jobbet bild 6.jpg

Vetenskapliga namn vore trevligt så man kan ta reda på vad dom vill ha/gillar etc.
maimiti
# 1 & 11: Skvättiväg... euphorbia någonting, kommer inte ihåg hela det latinska namnet

# 2: Paraplyaralia, Schefflera actinophylla tror jag den heter på latin

# 3 & 33: Bloddracena tror jag, Cordyline fruticosa om jag inte har helt fel

# 4: Överlåter jag åt någon annan att identifiera. Jag vet att jag har sett den där jeppen förut men kan inte komma på vad han heter blink.gif

# 5: någon slags Hawortia skulle jag tippa på

# 6: mose i vassen eller blomstervagga... Rhoeo spathacea (?)
pejori
4. är en fredscalla rolleyes.gif
Fenja
4 ser ut som en Fredskalla Spathiphyllum, dem lilla varianten.
Mvh
Fenja
pejori
6 ser ut som en kaladium smile.gif
4ran heter spatiphyllum wallisii wub.gif
glömde att skriva det det förut wub.gif
GoSatta
Tackar tackar, har lyckats hitta alla på webben nu förutom 3.jpg 33.jpg och 6.jpg

Lärt mig något nytt har jag också gjort efter som min fredskalla stog mitt i mitt soligaste fönster så nu är den flyttad =)

Ser gärna lite fler förslag på 3/33.jpg Den växer och frodas men vore endå kul att veta lite mer.
Emser
Får jag osså gissa?

6. Sju sjömän
33. ?
GoSatta
en växt till då!

#7 tog skott från min mors jobb för ca 15 - 16 år sedan och detta är ett skott av den, "orginal" skottet började blomma i vinter för första gången på 15 år, stora röda blommor.

pejori
7 är en odenstjärna rolleyes.gif rolleyes.gif
stapelia variegata wub.gif
pejori
är du hundra på att 3, 33, och 6:an inte är samma sort?
ser ut som en cordyline fruticosa. en bloddracena alltså wub.gif wub.gif
pejori
www.florus.com/komn/ komn64.html
här kan du se den i olika sammanhang
GoSatta
ja att 3 och 6 inte är samma art är jag 100% säker på. Dom har helt anorlunda uppbyggnad och växtsätt.

Dock så tror jag på att 3, 33 är någon form av Cordyline fruticosa.

tack tack =)

PS.

japps efter lite googling så är jag nu hundra på att 3 och 33 är en Cordyline fruticosa.

DS.
maimiti
Jag är rätt säker på att #6 är den min svägerska har och kallar mose-i-vassen, har också hört namnet blomstervagga.

Blomsterfrämjandets info om "Blomstervagga"
Kinsesisk sida med oläslig text men bra bilder
Bild på en mörkare variant av samma växt
GoSatta
japps det verkar stämma, ser verkligen ut som samma växt. Har någon nån erfarehet av den då? har nämligen en på jobbet också som växte så fort att den inte klarade av sin egen vikt och vek sig själv och dog. Har
även sett att denn jag har hemma ibland växer oriligt fort viket gör att den tunnar ut sig. Detta verkar speciellt gälla nya sidoskott.
tulle
OBS Nr 7 är ingen Stapelia variegata. Det är en Stapelia grandiflora.
tulle
GoSatta
japps där tror jag ocksdå du har rätt, Stapelia grandifloras blommor såg precix ut som dom min planta fick.
Mia, zon 3
Hemma kallas Stapeliorna för Asblomma, för att de luktar ruttet kött när de blommar.....
bea
Hur kan du vara så säker, Tulle?
De är väldigt lika och jag skulle gärna vilja veta hur du skiljer dem åt.
Jag har haft min i ca 5 år nu utan tillstymmelse till blomster. Min kamrat som tog av samma moderplanta har ständigt blommor på sin.
/bea
annaridell
vad är det för skillnad stapelia grandiflora och stapelia variegata? Vad hittar ni för bra hemsida man kan läsa om krukväxter på?? Min pojkvän har en sådan växt, inte luktade den ruttet kött när den blommade, men imponerande stora blommor var det!!
Dan i Nacka
Stapelia variegata eller Orbea variegata (som jag tror den klassas som numera) har stammar som är mindre än Stapelia grandiflora. Blommorna är också väldigt olika.

Bilderna visar två olika Orbea variegata men det finns massor av varianter.

En kanonsite för Stapeliaintresserade finns på Asclepiads

(Bild nr 5 tror jag är en Hawortia fasciata)

Vänliga hälsningar

Dan

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon