Full version: änglatrumpet
GoSatta
Min änglatrumpet har lite slokande blad. Har aldrig haft en sådan förut så har ingen aning om dom håller på å ramla av? eller om det ska vara så? eller om den är hängig?

katti
För lite vatten? smile.gif
GoSatta
nää det kan jag inte tro, den har fått bra med vatten (kanske för mycket?)
pejori
kan det vara för liten kruka och näring som gör det? huh.gif wub.gif
GoSatta
näringen tror jag inte heller på, vattnar alla mina växter med akvarievatten vilket är fullproppat med näring, MEN den är dock precis omplanterad i större kruka så kanske petar in all energi på att skapa nya rötter?

Men den ska alltså inte tappa dom bladen under? (för det ser ut som om den släpper ner till å sen växer uppåt) För halvas plantans blad är spänstiga (den övre delen) men dom nedre är riktigt hängiga.
Emser
Hej GoSatta>> det kan nog vara gödselbrist ändå. Jag har en god vän som är trädgårdsmästare...och när hon sätter sina trumpeter så har hon i ca. 75% ren kogödsel sedan vattnar hon även under sommaren med vanlig kruknäring som hon spär dubbelt upp. Så det kan mycket väl vara så att det är gödselbrist! sleep.gif
GoSatta
Är dom verkligen så näringskrävande? kör alla mina vanliga växter och orkideer med akvarievatten med utmärkt resultat MEN det är ju också bra mycket mindre plantor.

Ska testa med extra näring och se vad som händer, hoppps det är det för jag har precis fått den och den har några år på nacken så vore ju tråkigt å döda den direkt =)
pejori
dom små rackarna kan inte få nog av näring. wub.gif wub.gif
det är inte ovanligt att dom tappar dom nedre bladen sleep.gif sleep.gif
GoSatta
Ja små är väl synd att kalla dom? =) . .MEN det verkar som om det handlade om näring endå. Dubblade dosen igår och den har redan börjat resa på sig igen.

tack tack
kerstin z5-6
Sen dricker de kopiösa mängder ute ...en hink per dag sådär smile.gif smile.gif smile.gif
Mia, zon 3
Precis!
Vatten i mängd! Jag har fått skott av släktingar som har sina tre jättetrumpeter i varsitt betongrör som de gjort om till krukor. De dricker MINST en 12-literskanna vatten varje dag, ibland två gånger om dagen....
De får inte så jättemycket näring, vad jag vet.
Mina ex slokar alltid när jag tar ut dem utomhus, de verkar behöva vänja sig vid vinden. Sedan "stadgar de sig". Tycker din ser jättefin ut!
GoSatta
Jo tro nog att den påverkades av att bli utställd, det har ju blåst en del också. Men har plockat in och ute den nu lite efter väder å vattnat på bra med näring så den verkar ha stärkt till sig rätt bra nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon