Full version: Grillat
netaave
Grillkrydda

1 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1 msk brunt socker
1/2 tsk krossad kummin
1 tsk vitlökspulver
tsk svartpeppar
1 tsk salt

Grillolja

1 msk sesamolja
1 msk majsolja
1 msk soya
1/2 msk press citron
salt & peppar

Grillolja 2

1 smulat lagerblad
1-2 tsk oregano
1 riven vitlöksklyfta
salt & peppar
2 msk chilisås
1 dl olja
1 msk soya

Blanda allt väl och låt dra ett tag.
netaave
Nu är det dags igen! Har provat den egna grillkryddan och grillolja 2 idag, helt ok!
*Felix matte*
Jag pratade med styckaren på ICA häromdan... han lovade att vi ska få färska Flintastekar, kommer på tisdag smile.gif ... jag gillar inte de färdigkryddade.
tror jag testar din etta men kanske blandar den med olja och soja och penslar på unsure.gif smile.gif
netaave
Lyfter den här tråden då den ju är aktuell nu igen. wub.gif
LadyG
Åh, den med vitlöken och chilin låter suverän! Måste testas snarast!

smile.gif
netaave
CITAT (LadyG @ 07-05-2006, 17:30)
Åh, den med vitlöken och chilin låter suverän! Måste testas snarast!

smile.gif

Ja den är helt suverän, jag provade idag att stöta lagerbladet med vitlöken med lite salt i en mortel och sen blanda med det andra. Blev inte så mycket "skräp" då.
noora
Jag brukar ta nåt i stil med:

matolja - "ett par deciliter"
chilisås - "ett par-tre matskedar"
balsamvinäger - "en skvätt"
örter efter smak och tillgång
vitlökspulver
örtsalt

Balsamvinägern gör att såsen passar extra bra när man ska grilla grönsaker, men jag brukar ha såsen till kött också. Att receptet är så mycket som "ett par deciliter" beror på att jag brukar göra tillräckligt för att kunna marinera köttbitarna en stund och för att kunna grilla massor av grönsaker smile.gif Auberginer är en favorit, och de kräver mycket grillolja...
Killensomvillhagrönafingrar
Jag brukar hålla koll på när matbutikerna har "rea" på lämpligt kött och köpa på mig en hel bunt.
I år blev det 7 kilo fläskkarre (ypperligt till grillning dock bör man ha hög värme så fettet smälter bort)
Sedan delar jag upp det i påsar och marinerar kötter, lägger det i frysen.
På morgenen innan jag äker till jobbet tar jag fram köttet så är det tinat tills jag kommer hem.

Verkligen en bra metod om man som vi har en massa spontangrillningar.
Då är det bara att ta fram en påse så kan gästerna komma.
netaave
Tips! Prova den vita balsamvinägern till grillolja och dressingar, gärna ihop med kallpressad rapsolja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon