Upptäckte idag till min fasa att det börjar bildas knoppar på en del av mina rödlökar. Jag tror jag läst nånstans att de kan göra så om de står för varmt och får för lite vatten. Jag som försökt vattna ordentligt!
Men;
Hur ska jag gå tillväga nu?
Ska jag klippa bort knopparna, och hoppas på att löken växer istället?
Eller är det kört?
MVH/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2004, 16:41
Var det sättlök du använde så kan den också ha förvarats fel i butiken. Förvarar man sättlöken kallt så kan den luras att det varit en vinter och lök är ju normalt 2-årig vilket innebär att den brukar blomma efter en vinter. Även en frostknäpp kan ibland lura löken att det varit vinter.
Hos mig har det just inte blivit mycket till lökar på de som gått i blom under andra år (har ingen vanlig lök iår enbart vitlök) men blommorna är ju fina.
Jag har också en del lök som satt knopp och kommer blomma i år. Tydligen har det varit en kall natt i alla fall under våren. Det blir inga lökar att tala om på de plantorna. Bättre att plocka dem efterhand och använda både lök och blast i matlagningen, nu under försommaren. Perfekt till smaksätare av det mesta i matväg.
/Lasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.