Har fått en liten planta av någon slags kryddväxt som luktar precis som curry... har ingen aning om vad den heter. Den är ljust grågrön, med smala lansettliknande blad. Någon??
(har fortfarande ingen digitalkamera *suck*)
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2004, 18:49
Curryört (Helichrysum italicum) kanske den doftar ganska starkt av curry.
http://www.mountainvalleygrowers.com/heltalicum.htmInte speciellt härdig men det händer att den övervintrar, åtminstone här hos mig.
Javisst... den är det ju definitivt! Tack...
Så, vad kan den användas till?
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2004, 19:56
Jag använder den enbart som dekoration och doft men såhär står det på frukt och gröntfrämjandets hemsida om curryört:
CURRYÖRT är en örtkrydda som doftar curry. Bladen är silvergrå och långsmala, dekorativa till garnering och kan användas i maträtter där man brukar använda curry t ex i soppor, wok och såser, men den ersätter inte helt currykryddan. För att inte smaken ska försvinna i varma rätter så tillsätter man den strax före servering. Säljs i liten mängd under juni – november.
Mia, zon 3
08-06-2004, 07:03
Får ni den att övervintra ute? Släktingar i Malmö har inga problem med det, men det är ju "doping" att bo i sånt klimat....
här i zon 3 har den dött under vintern, men det var å andra sidan en ganska spinkig planta jag satte ut....
Jag har haft den småbladiga och den storbladiga och rötterna överlevde på den storbladiga, men jag hade inte tålamod att vänta på att se om det blev något av den så den åkte ut ur kryddspiralen. Rosmarinen överlevde vintern på samma ställe, det har aldrig hänt förut, så man får nog betrakta curryörten som en ettåring.
Jag använder den i små mängder till kryddblandningar, till pasta mm. Till hönskött kan jag tänka mig att den känns helt rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.