Under en el-ledning i närheten växer massor av hassel. Med 5-6 års mellanrum jämnas de med marken, och pinnarna ligger länge kvar på marken. Förra gången tog jag för mig till höga ärtor och bönor. Det har varit praktiskt med god tillgång till pinnar men nu börjar de bli alltför sköra.
Eftersom hasseln under el-ledningen nu är uppväxt igen tänkte jag plocka nya pinnar och undrar vilken årstid som är bäst om jag vill ha starka och bra pinnar?
Jag gissar lite här, och går efter egen men begränsad erfarenhet. Skillnaden på att ta dem för att använda som blompinnar är inte väldigt stor, men om du tar dem under växtsäsongen då de har vätska i sig själva är de böjligare och bör ha mer livskräft än om du tar dem när de sover (på senhöst och vinter).
Själv använder jag fruktträdsklipp som blompinnar. Körsbärsklipp som tas i augusti-september håller lite längre än vårvinterpinnarna från äpple. Men skillnaden är inte stor.
hejsan,
Jag har några rediga buskage av roshallon eller hallonros, dessa 2m långa "pinnar" klipper jag ner året efter blomningen och de duger bra till blompinnar mm. De är torra och hårda, en del har jag kvar sen flera år tillbaka.
Eva i Skåne
26-01-2003, 17:57
Jag vet inte vad roshallon är Virgo. Det låter intressant. Ger de bär eller bara blommor? Ser de ut som rosor?
Men är du fakir

eller nåt? Rosor är taggiga och hallonris är taggigt. I mina tankar måste roshallon också vara taggigt och att då använda det till blompinnar..........
måste nog kolla vad dom heter på riktigt.
Bären är som små hallon och inga taggar finns det.
Jag blev också nyfiken men hittade bara hallonros i blomsterspråket...
Hallonros: ju oftare ditt öga strålar mot mig, dess varmare blir min kärlek.
nu har detektiven hittad info.
Rosenhallon heter dom
och här hittade jag en bild i gamla forumet, där denna växt diskuterades.
rosenhallon
CITAT (Virgo @ 26-01-2003, 18:09)
Rosenhallon heter dom
Dä va skellnad dä! Då blev det genast lättare att hitta info.
Jag har kommit att tycka mycket om dem. Fina blommor, härlig grönska, snabbväxande med vackra bär (dock ej så goda). Fungerar bra som häck om man kan tänka sig att vara häckfri på vintern, Rubus oduratus Rosenhallon vissnar ju ned. Fast visst kan man låta grenspreten stå kvar också.
hej,
Först o främst så växer dom som ogräs och man måste hålla efter alla skott som dyker upp i lite här var.
Sedan så om man vill ha ett någorlunda snyggt buskage så ska de klippas ner efter blomning och fruktsättning, precis som hallon.
Annars har man bara torra pinnar i busken. Dom vissnar ju inte ner som en vanlig blomma, utan de vissna torra pinnarna står kvar i flera år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.