Full version: Portal
myskmadra
Har precis satt upp en rosenportal tror jag att det heter. Funderar nu på vad som ska få klättra på den. Jag hade tänkt någon klängros. Funderar på att kanske ha en klängros och en klematis. Har någon några bra sorttips? Lämpliga för Stockholmsklimat? Helst vill jag att portalen ska blomma hela sommaren....... huh.gif smile.gif unsure.gif
Hälsningar!
kerstin z5-6
Ros Quadra o cl romantica, ros Alchymist o cl , multi blue eller annan blå smile.gif smile.gif
MRLINDELL
Det tar också några år att få en maffig & tät rosenbåge! Man skall vara medveten om det så förhoppningarna blir "normala".
Kajsa
20 klätterrosor/ Flora Linnea
Här kanske du kan få några tips
myskmadra
Tack för tipsen!
smile.gif
Mi70
Jag bor också i Stockholm och byggde en rosenportal nu i våras. Den är enkel och består av två jordspett vari jag har skruvat två 2 m långa impregnerade stolpar. På dessa har jag skruvat fast 50 cm långa tunnare klätterstöd som sitter fast vågrätt på stolpen liksom, 4 på varje stolpe. Jag har valt en lite ovanligare klätterros köpt på rosenposten, som heter splendens, en vit ros vars knoppar är rosa och som doftar starkt av myrra. Medveten om att en rosenportal tar lite tid har jag också satt en klematis, också en vit lite rufsig sort som heter alba plena. Väljer man just rosor och klematis finns ju många chanser att hitta en vacker färg på de olika blommorna, kontrast eller kompletteringsfärg! Vill du hitta ett bra sortiment av klematis i Stockholm så åk till zetas vid kungens kurva, de har fler sorter än någon stans i Stockholm!

Lycka till med portalen!

PS har du gott om pengar kan du just på zetas köpa vidunderligt vackra portaler i gjutjärn, en enklare sort för 1500 och en lite större för 2500..... wub.gif sleep.gif

Synd att man inte är rikare! sad.gif laugh.gif
myskmadra
Det blir nog att ta en tur till Zeta, helst i helgen om sambon (som kör) går att lockas med på något sätt. unsure.gif smile.gif laugh.gif
Jag är lite inne just på något vitblommande då portalen och vidhängande staket är brunmålade. (vill ha lite kontrast både i färg och valör) Tidigare var jag inne på rosa eller ljusgult (mina trädgårdsfärger vad det verkar) Eller så blir det röda. Jättesvårt att välja. Rosenposten säger du, vad är det? smile.gif
Mi70
www.rosenposten.dk..... Men jag tror de bara levererar barrotade rosor i september/oktober. Jag köpte rosor där i höstas, som då bara var små torra pinnar. NU har de satt rejäl fart och mina två splendens har långa rankande skott........! Så det är väl mest om du är ute efter något riktigt ovanligt, de har ett stort sortiment, och kan vänta! Annars är zetas bra, men jag var där i helgen, och de börjar få slut på krukade rosor, så passa på! wink.gif biggrin.gif tongue.gif
myskmadra
Det blev en vända till Brunnsvikens trädgård i Solna. Det blev klätterrosen Sympatie; sammetsröda blommor som doftar och remonterar samt en vit alpklematis till portalen.
Jag kan verkligen rekommendera Brunnsviken trädgård. De är kunniga, trevliga och "serviceminded" i allra högsta grad. Plantorna är välskötta, sortimentet brett och där finns gott om krukade rosor att inhandla.
Jag gillar även deras krukväxtavdelning.
Hälsningar!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon