när ska man kalka? är detta nödvändigt för perennerna?
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2004, 19:49
För det mesta behöver man inte kalka överhuvudtaget i trädgården inte ens gräsmattan. Möjligtvis kan man behöva kalka ifall man odlar vissa grönsaker och har mycket lågt pH men annars brukar ingen kalk behövas. Det är mest handeln som hävdar att detta behövs de tjänar ju pengar på all kalk folk slänger ut.
Lantbruksuniversitetets faktablad (fakta trädgård) har en bra artikel om myten med kalkning på nätet, tyvärr verkar det vara något vajsing nu någonstans, varje gång jag försöker klicka på länken till artikeln så låser sig datorn.
Ska man absolut kalka så ska man göra det tidigt man kan gärna slänga ut det på snön på vårvintern.
Jag har lågt pH och har inte märkt att mina perenner lidit något av de de växer alldeles för bra det är ganska trångt i mina rabatter och jag borde gräva bort lite.
gullik.u
05-06-2004, 19:57
ja det var ju intressant, jag har fått för mig att det ska vara så bra så??!!men det är ju mycket dom vill att man ska köpa!!
kerstin z5-6
05-06-2004, 20:58
Kalk är någor som många perenna växter står ut med men absolut inte måste ha De som inte står ut med kalk är surjordsväxter - Således som Åsa säjer ingen anl att kalka alls ..
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2004, 08:42
Nu verkar fakta trädgård fungera, här är länk till artikeln om kalkning: