muppenanna
05-06-2004, 20:42
Hej!
Köpte en japansk dvärgblodlönn idag, den enda som dom hade kvar och den var solskadad på bladen så de var rätt torra och knastriga i topparna. ka man göra något åt det, klippa ner?
Överhuvudtaget - hur ska man sköta den vad det gäller beskäring för att få den buskig och fin?
Jag har blandat torvmull i jorden så jag tror att den har fint om "fötterna" - ska jag gödla den? när?
Tacksam för alla svar.
Annika
kerstin z5-6
05-06-2004, 20:48
Ingen gödning o väldränerat -vänta o se om de torra skotten kommer , om inte beskär men försiktigt
Anders zon 1
05-06-2004, 20:59
Tror inte att du ska beskära lönnen alls, utom om det är för att ta bort skadade och döda grenar. Du ska i alla fall inte klippa ner den kraftigt om det inte är så att en massa grenar är döda! Det är väldigt få buskar och träd som behöver beskäras regelbundet (undantag finns dock, t ex äpple) utan de flesta mår bäst och blir vackrast om de får utvecklas fritt (fast man kan naturligtvis hjälpa till litet genom att ta bort en del grenar som växer "fel"). De torra bladen på din lönn spelar ingen större roll utan det kommer förmodligen fler blad längre fram i sommar. Man bör tänka på att japanska dvärglönnar har känsliga blad som inte tål blåst speciellt bra så de bör placeras så vindskyddat som möjligt. Står den blåsigt tar bladen skada och då ser lönnen allmänt skräpiga ut.
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.