Full version: koikarpar
Lena
Hej

Idag har vi fått 2 stycken koi som aldrig varit annat än i ett akvarium, de är tre år gsmla o 30 cm långa, vi har släppt dem i vår damm, men de är helt förstenade, de ligger på samma vis helt orörliga senan sju timmare nu. Vad har vi gjort för fel?Vi har täckt dammen med ett nät för att de ska vara skyddade tills de lär sig att det finns faror, vet någon här vad vi ska göra, kommer de att piggna till eller kommer de att dö, hemaka tanke, det är inga andra fiskar i dammen

MVH Lena
kerstin z5-6
har gick invänjningen till -stoppade ni i dem direkt ?? I så fall är de "förlamade " men borde ta sig -
Så stora koi behöver tid.
De tycker säkert också att världen blivit alltför stor ..
Hoppas det går bra smile.gif
K
Lena
Kerstin

Dom kom i en hink efter en ganska lång bilresa, det var ägaren som sa vi skulle släppa i dem direkt, hur skulle vi annars ha gjort?Vi har aldrig haft fiskar i dammen tidigare

Lena
kerstin z5-6
De bör vara i en stor plastpåse i minst 4 tim , flytande på ytan -succecivt släpper man in dammvatten som är av ett helt annat ph. mm o fa temperatur , än det i akvariet ...
Ligger de bara o kippar så kämpar de för att klara sig
Ibland får de fula gälsår o fixar det inte , men i ert fall hoppas jag att det bara är kylan
30 cm stora koi kostar multum att köpa på djuraffären .
Nu kan ni inte göra så mkt annat , men kolla ph -sen .
Goda råd för fisk i damm finns i en folder som kan fås i de flesta akvarie affärer ..
Lena
Kerstin

Vad menar du med att kolla Ph, vad ska det vara? Är det inte så att det ska vara samma si om i akvariet?
Är det inte för dent nu ?

Lena
kerstin z5-6
nej det är inte försent , fenorna svartnar om tex nitrithalten eller ph är knas -titta in på akvarieaffär på må, där finns prylarna smile.gif o mer info
MariaS
Det är precis som Kerstin säger. Har Koiarna gått i ett akvarium inomhus har vattentemperaturen legat på ca 20-28 grader. Så hög temperatur har inte ens jag i dammen. Det är sällan temperaturen i en damm överstiger 21 grader.
Koien är egentligen en kallvattenfisk, men vänjer sig fort vid den varmare temperaturen i ett inomhusakvarium. Har inte fiskarna fått chansen att gradvis komma ner till dammtemperaturen och vattenkvaliteten kan det faktiskt ta upp till tre dygn innan de har acklimatiserat sig i dammen.
När de ligger helt stilla, ibland till och med på sidan, befinner de sig i ett chockstadium som de långsamt måste ta sig ur.
När det gäller PH och Nitrit i dammen, brukar Koien acklimaticera sig även här. PH bör ligga runt 6. Nitrithalten kan däremot bli ganska hög om man har mycket förruttnelse i dammen och då kan det tyvärr vara ganska kört med Koien. Kan inte riktigt vilket nitritvärde det ska vara, men ta med ett vattenprov till din Zoo-affär, så testar de både PH och nitrit åt dig, och hjälper dig med hur du bör balansera om det skulle behövas.

Lycka till MariaS
Lena
Maria

Tack för svaret, det gör mig lite lugnare, om du menar att de kan piggna till fast de ser döda ut nu, jag förstår det blev fel, men de som hade fiskarna bedyrade att de hade gått bra vid tidigare flyttar, men då flyttade de till olika akvarium. Beträffande nitrit halten så kanske den inte är fär hög eftersom vattnet är klart, det är väl grumligt vid förruttnelse? Vi tar ju vatten från en älv och fyller på ofta, det enda som finns är lite algväxt.
Finns det något vi kan göra nu för att hjälpa till? vi lämnar dem ifred och fyller inte på nytt vatten, vidare har vi lagt ut en frigolitskiva för att de ska kunna gömma sig under den.
Nu väntar vi och ser och hoppas.

Lena
MariaS
Skulle fiskarna ha dött av chocken, så flyter de upp till ytan med magen i vädret. Så länge de ligger på kanten eller botten, eller bara flyter omkring är chanserna stora att de tar sig.
vissa påstår att Koi kan vara känsliga, men jag har faktiskt både bytt damm, och regnvattentunnor vid några tillfällen utan att någon har dött för mig.
Det enda som har hänt, är som sagt temperaturchock och som längst har det tagit tre dagar innan de kommit igång igen.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon