Cassiopeia
Hej

Denna High Chaparal har jag haft i 15 år nu. När jag fick den var den 10 cm hög, nu är den ca 150-160 cm. Jag har inte skött den särskilt väl, har bara planterat om den ett fåtal gånger. wacko.gif
Som ni ser har jorden sjunkit undan massor och jag skulle verkligen behöva plantera om den och fylla på ny jord... men det är ett halvt företag att hantera denna långa vingliga taggiga sak... unsure.gif
När jag väl tagit mig i kragen och fixat detta... hur kan jag stötta upp den på ett bra och snyggt sätt? Jag köpte någon lång blompinne i plast för flera år sedan men den funkade ju inte alls, kaktusen är alldeles för tung.
Är kaktusjord bäst?

TeliaNet
såjord funkar lika bra. eller sandjord.
VARNING: high ch... har giftiga taggar, var försiktig.
men vad jag kan se behövs ingen omplantering, bara lite mer jord.
Cassiopeia
Hmm, hur kan du på en bild se att den inte behöver planteras om? huh.gif Det har varit samma jord rätt länge så det finns nog inga näringsämnen kvar i den...

Och jag behöver fortfarande hjälp med hur man ska stötta upp denna gängliga sak.
Fenja
Det finns en metallpinne som är överdragen med grön plast, jag gissar att de är runt 180 cm. Sätt tre sådana och dra tråd emellan så får du ett stadigt stöd till din kaktus. Men gör i ordning med ny jord först så att pinnarna får rejält med stöd i jorden.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon