Full version: Passionsblomma
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

funderar på en passionsblomma till min inglasade balkong. Skall även klar ner till + 3-5 grader när det är som kallast.
Och så klart skall den blomma vackert och mycket.

Elisabeth
lolo
Hej! Det låter som en utmärkt idé! På sommaren måste man dock vara uppmärksam på att inte utsätta blomman för för höga temperaturer (söderläge), se alltså till att den hålls så svalt som det går (en fläkt som "blåser" lite i uterummet eller ute "i det fria" så länge det är frostfritt). Duscha den ofta! Men ljust vill den ha, och mycket vatten samt en jämn tillförsel av näring under växtperioden. På hösten/vintern mår den som bäst av ett ljust och frostfritt uterum! Vattna betydligt mindre och undvik näring eftersom den vilar. Jag hade själv en lilablommande passionsblomma förrförra sommaren, då den svenska sommaren var relativt sval och regnig. Då stod "skönheten" ute för jämnan hela sommaren tills mitten av oktober (!) här i Umeå och blommade HELA TIDEN! Tyvärr klarade den inte den torra och varma inomhusluften i min lägenhet under vintern............... sad.gif /Lycka till! /Lolo
nina L
Hej Elisabeth
Jag har precis fått min balkong inglasad (13 jan). Nu undrar jag vad du har på din och hurkallt har du på vintern? Min har Norr läge. Jag tänkte sätta upp en natrium lampa och använda balkongen som ett litet växthus. Har du/ni några tips och råd.
Hej Lolo,

min balkong är i västerläge och när det är som varmast så ruller jag ner persienner lite. Men varmt kan det bli ändå.
Passiosblomman skall stå där året om, har en stor självvattnande kruka och den flyttar jag inte runt. Och eftersom vi är mycket på landet så kan jag inte heller ha öppen där.
Har redan en gulblommande där men vill ha en till med lite mera färg.

Elisabeth
Hej Nina,

jag har sedan 10 år inglasad balkong. Min är ca 7,5 meter lång alltså relativt stort. I ena kortändan har jag en Mandevilla laxa som jag leder upp i taket i andra kortändan har jag en passionsblomma och där vill jag har en till. Jag har många olika pelargonier samt lite annat smått och gott. Pelargonier här där över vintern sedan åker dom till landet. Men jag tänker nu mer och mer på växter som skall vara där hela året.
Halva långsidan har jag en bänk så att blommorna kommer upp i höjd. På andra halvan har jag min sittplats. Vi har 2 konvektorelemt där och jag försöker att ha minst +5 grader där. Ibland kan det också går ner till 3-4 grader.
Till mina element kopplar jag s.k. termotimer ( från Willab) där man ställer in temperaturen som man vill ha.

Sådde i höstas palmer som är tänkte för balkongen, men än så länge är dom ju små smile.gif men dom växer...

Just nu funderar jag över nån sorts självbevattning där, men har inte bestämd mig än

Elisabeth
PS satt precis på min balkong och fika där biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon