gmasterb
05-06-2004, 21:47
Man blir så ledsen när man går på Plantagen nu för tiden.
Det var klart mycket bättre förr. Tänkte göra ett nytt försök på Plantagen i Hässelby
men ångrade mig starkt när jag såg dessa saker. Men vad gör man.

Observera det att dessa bilder är BARA ett fåtal bilder. Skulle kunna tagit många fler.
Vet inte riktigt vad ni tycker om man ska försöka att visa högre instanser bilderna eller om man bara ska önska att det blir bättre.
Deras perenna sortiment har försvunnit med 60-70 % mot vad växus hade.
//Stefan
Cassiopeia
05-06-2004, 21:52
Nämen oj, vart är det där?
Vet inte var du bor men jag var på Plantagen i Örebro idag och imponerades av hur välskött och ordningssamt det var där.
TeliaNet
05-06-2004, 21:54
var på plantagen i jönköping för första gången förra helgen.
det var ingen billig butik precis.
största frösortimentet jag nånsin sett.
i jkpg var det välskött.
gmasterb
05-06-2004, 21:56
Har tyvärr inte varit på andra plantagen sen växus blev plantagen men det är nog mest lokalt. Men tjejen som man såg där drog in nya vagnar istället för att vattna ALLA torra växter.
Tror personligen att kunderna kommer att försvinna därifrån snart. Jag har ett par andra ställen där man kan räkna med att kvalliten består.
Smekajsa
05-06-2004, 21:59
ordningsamt och välskött på Plantagen i Örebro !!???!!?
not !!!!!
var där förra helgen, pingst å Mors dag, en av blomsterhandelns storsäljare
det var nog bland det värsta jag sett ......
Jag var också på Plantagen i Hässelby i veckan och reagerade lika som du.
Jag skulle botanisera lite bland perennerna (trodde jag), men tji fick jag.
Trist, tycker jag.
De kanske bara hade ont om personal där du var? När saker har blivit riktigt torra (vilket sker rätt fort bland små krukor i den här hettan) så hjälper det inte att vattna med slang lite snabbt, man måste doppa för att det ska ha någon effekt. Att doppa tar längre tid om det är mycket som behöver det...men gör man det inte så blir resultatet ofta döda plantor. Hur som helst kan det hända att personalen där kände att det var bättre att få in nya plantor, än att lägga ner tid på dem som redan var nära döden, vad vet jag!?
Plantor som blåser omkull är inte heller så lätt att hantera, inte om det fortsätter att blåsa. Då är det bättre att ställa plantorna i backar/sätta fast dem, än att lyfta upp dem på plats igen, eller så får man tyvärr låta dem ligga. Förstår dock att du tycker det ser trist ut!
gmasterb
06-06-2004, 05:16
Dem där omkullvälta plantorna stod inomhus precis vid deras ingång till lunch och omklädningsrum. Sedan har dem bord där vattnet stannar kvar, vilket är lika bra som att sänka ner plantorna.
Men men. Hur som helst tycker jag att det är väldigt dålig stil av ledningen på "huset" som låter kunderna försvinna.
För jag är inte ensam om denna uppfattning.
//Stefan
Smekajsa
06-06-2004, 07:09
i egenskap av trädgårdsmästardotter,
utbildad florist ( med c:a 30 års yrkeserfarenhet)
därav 10 år som egenföretagare vet jag att
så där torrt å skräpigt får det ALDRIG bli
med dagens bevattningssystem i bord och dylikt
så borde det inte vara någon match
tycker Karin
MRLINDELL
06-06-2004, 07:59
Plantagen är det enda stället som ger 50% rabatt på bruna jordgubbsplantor, så även i Uppsala ibland. Så blir det när sässongskommersen når sin kulmen med trädgårdsmöbler, bingolotter, grillar och f*n & hans moster i samma butik. Allt är snart till salu. Plantagen är korkade som tar i märken som "Fiskars" och "Gardena" m fl och ligger ofta granne med Biltema & Jula m fl som säljer dessa till betydligt lägre priser. De ligger någon tusenlapp högre i pris på Weber stora grillar, och är garanterat dyrast på Weber tillbehör i Uppsala. Jag gissar att dom har eller får problem.
Gamla Växus sålde växter och fattade vad det var frågan om när man frågade om något. Plantagen tog inte hem växtbelysning & lampor/lysrör för det lönade sig inte. De kan helt enkelt inte matcha Jula som ligger intill och har låga priser. Min Fiskars häcksax kostar 395:- på Plantagen men 149:- på Jula, en skillnad som vem som helst förstår.
TeliaNet
06-06-2004, 08:17
jo en fråga MRLINDELL, är det så att biltema och jula ligger granne med plantagen i uppsala?
då är det ju preci som i jkpg.
MRLINDELL
06-06-2004, 08:21
Ja! Plantagen ligger mellan Biltema och Jysk/Jula byggnaderna. Många köpcentrum i utkanterna har liknande drag var man än kommer. Bauhaus & Giganten t ex ligger ofta nära varandra på många ställen. Kan det vara logistiken (transporter) och ägarkonstilationer tro? Vet ej, men det borde bero på något. Det är i alla fall så pass märkbart för att vara en slump.
Christoffer
06-06-2004, 08:42
Jag har faktiskt aldrig sett Plantagen, eller för den delen någon annan plantskola så misskött.
Smekajsa
06-06-2004, 08:58
det här med Plantagens dåliga skötsel
kan ju bero på inkompetent personal/ledarskap
Cassiopeia
06-06-2004, 09:07
De kanske hade en extremt stressig helg på Plantagen i Örebro när du var där Karin. När jag var där igår var det jättefint, ordningssamt och idel grönska.
Jag är dock sällan på Plantagen eftersom jag tycker de är dyra.
Jag tycker väldigt många människor behandlar växter med vårdslöshet, sliter och drar i dem...
En bekant till mig har en vapenfirma och när de är på mässor så beter sig många precis likadant, lyfter kollar och sedan bara slänger ned sakerna...
I en butik ska inte personalen bete sig så, för det ger ju en fel bild av hur man beter sig...
(inte konstigt att kunderna sedan går iväg och gör likadant på andra ställen då...).
Jag ser alla mina växter som mina "barn" något jag älskar och inte sliter och drar i för att sedan sparka iväg över golvet...
Det är helt FEL sorters människor som jobbar på flera ställen idag...
Smekajsa
06-06-2004, 09:19
jag har slutat att gå dit, besöker endast i nödfall
men jag måste nog säga att det alltid sett ut likadant
mer eller mindre
nu handlar jag mest uteväxter om jag måste dit men
brukar ju alltid slå ett öga på det övriga sortimentet
på grund av födsel och ohejdad vana
yrkesskada, kanske
CITAT (gmasterb @ 06-06-2004, 06:16)
Dem där omkullvälta plantorna stod inomhus precis vid deras ingång till lunch och omklädningsrum. Sedan har dem bord där vattnet stannar kvar, vilket är lika bra som att sänka ner plantorna.
Men men. Hur som helst tycker jag att det är väldigt dålig stil av ledningen på "huset" som låter kunderna försvinna.
För jag är inte ensam om denna uppfattning.
//Stefan
Ah, då var det hela mycket värre! Då finns det inte längre några ursäkter för att det ser ut som det gör
Lyx med ordentliga bevattningsbord förresten....tänk att slippa vattna så stor del av arbetstiden så här års!
*Felix matte*
06-06-2004, 22:22
Plantagen i Jönköping som jag besökte, hade jättfin ordning på allt
Friska fräscha växter till priser som var ca tredjedel av de jag betalar här hemma. Ordningen i butiken fanns absolut inget att klaga på... därtill trevlig servicevillig personal =Högsta betyg!
Jag tycker att dina bildexempel stämmer in på trädgårdshandlare lite här och var, och framförallt att det kan skifta från vecka till vecka. Tecken på att växthandel blivit en industri där kvalitet, omsorg och kunskap prioriteras lågt är det ju helt klart.
Jag skulle mailat fotona till butikens chef och skrivit att jag återkommer och hoppas att fototillfället var just ett undantagstillfälle.
För några år sedan undersökte jag kvaliteten på träd i trädgårdshandeln i Stockholm. Den var bedrövlig - det var mängder av träd med fruktträdkräfta, grenskorv och helt oläkta, trasiga ympar. Jag besökte butikerna 4 ggr var och vid tillfälle 3 intervjuade jag cheferna om kvalitet. De som vid besök 4 inte hade returnerat alla helt sjuka träd skrev jag om. Växus vid Bergianska i Stockholm, nu med Plantagen som ägare, blev en av dem.
birgitek
07-06-2004, 12:37
Tror att det är väldigt olika på olika butiker. Plantagen på Bäckby, Västerås tycker jag är jättebra.
Birgit Ek
CITAT (MRLINDELL @ 06-06-2004, 09:21)
Ja! Plantagen ligger mellan Biltema och Jysk/Jula byggnaderna. Många köpcentrum i utkanterna har liknande drag var man än kommer. Bauhaus & Giganten t ex ligger ofta nära varandra på många ställen. Kan det vara logistiken (transporter) och ägarkonstilationer tro? Vet ej, men det borde bero på något. Det är i alla fall så pass märkbart för att vara en slump.
kan det vara en könsfråga?
kvinnor handlar på jysk och plantagen medan mänen går på jula och biltema.
gammla könsroller som håller i sig?
jag brukar handla på plantagen här i göteborg med omnejd. alltid snyggt och fint.
värre är det med blomsterlandet här i partille
bedrövliga och sjuka växter.
medan blomsterlandet på hisingen är välskött och snyggt.
så det lutar åt en personalfråga
gmasterb
07-06-2004, 16:30
CITAT (Cilla @ 07-06-2004, 13:03)
Jag skulle mailat fotona till butikens chef och skrivit att jag återkommer och hoppas att fototillfället var just ett undantagstillfälle.
Jag har mejlat adressen hit till forumet så att dem får se bilderna samt läsa komentarer och allmänt tycke. Både på gott och ont.
Den person som leder Plantagen i Hässelby, bör nog inte ha den tjänst han/hon har.
Så får se om man får en komentar tillbaka.
Skulle kunna tagit en mängd fler bilder på plats på andra saker men tror inte att det skulle gjort sig så bra med min lilla kamera.
//stefan
Plantagen i Bergianska frekventerar jag ofta eftersom det är den närmaste plantskola för mej. Kvaliten tycker jag varierar, mellan godkänt och bedrövligt. Knappast nån jämförelse med t.ex Zetas som ju är en njutning att vanka omkring i.
Annars tycker jag det är alltför vanligt med torra och misskötta plantor på många ställen - verkar hänga mycket på personalen som fler har noterat. På många ställen verkar dom vara rejält underbemannade,
Gunilla
Nu ska jag gnälla av mig lite.
Jag har varit på Plantagen i Kungsbacka för att spana efter fynd.
När jag frågade en anställd om råd, fick jag till svar att - Hon som kan något har gått hem för dagen och jag har inte varit här på en vecka.
En annan gång, när jag ville ha frön till strandkål, sa hon att det går inte att få tag på, -du får gräva upp i naturen.
Ingen (nästan) vet någonting, om det nu överhuvudtaget finns någon personal att fråga. Mögliga eller inskrumpna lökar och döda perenner.
Men......parkeringsplats finns alltid.
*pust* Nu känner jag mig lite snällare
TeliaNet
11-12-2004, 15:52
var på plantagen ijkpg idag, 11/12, igen.
allts var som vanligt.
besökte blomsterlandet och köpte där ett citron-täd för 199kr.
på blomsterlandet var de jätte kunniga och trevliga.
CITAT (pejori @ 07-06-2004, 14:11)
Tyckte Blomsterlandet i Partille var absolut gräsligt när jag var där i sommras, men tycker nog att det börjat bli bättre där... en bit kvar, men de verkar iaf försöka fräscha upp

Plantagen-butikerna runt om i Göteborg tycker jag också är ganska/mycket välskötta
Hej gmasterb! Kul att se dig igen!
Hur butiken ser ut beror ofta på butikschefen, inte kedjan. Bergianska håller måttet ännu så länge. Men de börjar närma sig prisklass Hortus.
netaave
11-12-2004, 17:45
Plantagen i Uppsala hade fina fräscha växter när jag var där för nån vecka sen.
Däremot tycker jag de har alldeles för mycket annat "skräp", om de ska sälja pynt kan de väl nöja sig med sånt man kan dekorera växter och fönster med och inte ha annat. Letade ex rosetter att sätta i julgrupper men de hade de inga.
Finns nån som kan förklara hur man gör en sån med många öglor på en ståltråd som man sen bara sticker ner i gruppen.
Japp. Ta ett stelt band. Vira det runt handen eller stor tändsticksask många gånger, minst 20. Klipp sedan små diagonala klipp mot mitten från båda håll mot mitten. Sätt en ståltråd runt mitten och vrid upp och dra i öglorna. Så gör i alla fall jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.