Full version: festlax
LenaTuring
Jag ska ha fest. Jag ska bjuda på lax, laxen delar jag på mitten och lägger halvorna med skinnet uppåt på grovsalt i en långpanna och sedan in i ugnen. 175 grader knappt en halvtimma beror på storleken. det blir gott och så är det lättsamt.

Problemet är: behöver tips på goda kalla/varma såser som passa till lax.
Gärna andra tillbehör också.....
JonasQ
Hej!

Jag brukar när jag gör lax i ugnen sätta en (eller 2) filèr med skinsidan neråt. På ovabsidan (köttsidan) sätter jag svartpeppar och lite salt, därefter sätter jag på pesto. Brukar forma peston som fiskens ben/ryggrad för att vara lite lustig, en tjock sträng mitt på och små ben ut från den åt båda sidorna.

Den överblivna peston går jättebra att blande med creme fraiche eller motsv. samt en skvätt citron eller lime och kryddor enligt egen smak så har du en snabb kall sås.
Bambis vän
Misslyckades med en sås till grillad lax förra året, som i slutändan blev mycket lyckad - ofta är det ju när man improviserar som det blir som bäst.
Har inget exakt recept utan man får "höfta" lite. Ingredienserna är dock:

Creme fraiche (går bra med lätt-varianten
Citronsaft och ev limesaft
Dill
salt, peppar
lite koncentrerad fläderblomssaft

Som alla förstår så var grundsåsen creme fraiche, citron och dill, vilket blev alldeles för surt och äckligt. För att rädda såsen hällde jag i lite av min nytappade fläderblomssaft (à la Kajsa Warg ni vet, "Man tager vad man haver"). Alla tyckte såsen var otroligt god och undrade vad jag hade i den. Det var nog ingen som kunde gissa den sista ingrediensen.

Lycka till med kalaset!
Önskar Lena
Kerstin E
Jag kan bidra med ett recept på en smarrig örtsås! Receptet hör just till stekt laxsida och skall vara lagom för 6 personer.

2 dl vatten
1 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
2 äggulor
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk hackad dill
2 msk hackad gräslök
1 tsk torkad dragon
salt och peppar

Koka upp vatten och creme fraiche och smula i buljongtärningen. Vispa samman äggulor och grädde och vispa ner det i såsen. Låt såsen sjuda under kraftig vispning tills den blir skummig och tjocknar. Rör i det kryddgröna och smaka av med salt och peppar. Servera laxen med sås, potatis och sockerärter.

När jag har bjudits på resp. själv gjort denna sås har det varit enligt originalreceptet, däremot skulle jag numera nog hellre använda en lättvariant av creme fraiche och t.ex. matlagningsgrädde. Och varför inte färsk dragon om man har tillgång till det.
KURT
I de flesta fall tycker jag att fisk blir bättre om man rimsaltar den några timmar innan med en socker/salt blandning. Den blir fastare i köttet och man får verkligen in kryddorna i köttet.

När det gäller lax så är det annars bara viktigt att inte steka den alltför mycket, utan bara precis så att värmen gått igenom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon