Full version: Namn på växt.
gmasterb
Vad kan man tänkas namnsätta denna växt. Har aldrig sett den tidigare.
Påminner om en stjärnklocka men när man ser den i verkligheten så kan det inte vara det eftersom att den växer rakt uppåt.

Ber om ursäkt för den sämre kvaliten på bilderna.
//Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Laurentia axillaris = stjärnlobelia.

Har testat så denna men det blev inte något att hurra över enligt påsen skulle man så på hösten och övervintra plantorna och sedan driva dem till stora plantor. Jag sådde i jan-feb istället men de skulle behövt mer tid på sig för att bli något. Kanske bättre att köpa plantor istället ifall de ser sådär fina ut.
gmasterb
Ok. Det får jag tacka för.
Så svårt att gissa när det inte står skyltat.
//Stefan
Ti bee
Nej de tar tid på sig, stjärnlobeliorna! Mina sådde jag tidigt i våras, bland de första fröna ner i jorden och de är nu mellan 10 - 15 cm höga.
Det är en väldigt vacker växt tycker jag, både sirlig och lummig, som finns i fina ljusa nyanser också, ljust lila, vitrosa etc. Den kan tydligen fungera som perenn i gynnsamma lägen i zon 1.
En får hoppas det, för mina är lite i klenaste laget för att bjuda på något i år...fast man vet ju aldrig.

Om man köper en planta så ger de otroligt mkt frö vid slutet av säsongen i alla fall.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon