Full version: liljebaggslarver
nilla
Mina madonnaliljerosetter är helt perforerade... eftersom jag knappt hunnit vara i trädgården i vår har jag trott att det var liljebaggar som kalasade. I går undersökte jag närmare och hittade ett gäng "klumpar" - beigebruna med mörkare fläck i ena änden, lite geleartade och definitivt rörliga. Ca halv centimeter långa ser dom ut som kompakta minisniglar ungefär... urrk!

Är det liljebaggslarver? Eller är det nån sorts mördarsnigel i barnstadie?

Vad det än är, äckliga är dom och hungriga så det räcker.

Tips för att få bort dom? Kan växterna återhämta sej efter angreppet?

Gunilla
Ella
Jag måste tyvärr säga att det låter som snigelungar sad.gif

Jag hoppas att jag har fel och jag vet inte om sniglar gillar liljor, hoppas inte det.

Tyvärr är det inte så enkelt att man kan se på färgen om det är en mördarsnigel eller ej
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara liljebaggsungar de ser lite slemmiga ut p.g.a att de täcker sig själva med sina exkrementer.
http://www.umassgreeninfo.org/fact_sheets/.../ll_beetle2.jpg

Åkersnigeln brukar dock kunna tugga en hel del på bladen hos mig men jag tycker att de mest ställer till skada på prydnadsväxter längre fram under säsongen.
http://www.gnm.se/gnm/s_akersn.htm
nilla
Åhh, nej!

... det var nog vad jag befarade också, väldigt snigelaktiga i konsistensen. Det finns massor med mördarsniglar bara några 100 meter bort, men det har hittills inte varit nåt problem med dom i området.

Kanske jag borde avstått från några av mina raider på plantmarknader - dom har kanske kommit in på det sättet.

tack för hjälpen i allafall.

Gunilla

Edit: Åsa, ditt svar kom in samtidigt som jag skrev!

Tack för bilderna. Svårt att säga, dom ser inte ut som någondera - det lutar nog åt snigelungar, fast dom hade inga huvuden eller antenner såvitt jag kunde se. Mer som klumpar bara, fast med snigelkonsistens.
Ska ta med mej kameran och se om jag kan få en tydlig bild.

tack!
Gossen Ruda
Utseende och matvanor tyder på liljebaggelarver. Plocka och mosa. Tycker att det varit mycket liljebaggar i år. Funderade idag på vilken tur att dom är röda så dom syns bra. Tänk om dom varit gröna och bara visat sig på natten!! sad.gif
nilla
Jodå - lijebaggslarver var det allt. Jag är inte så värst känslig men dom är verkligen läskiga Man får småsjunga lite för sej själv när man klämmer för att slippa höra splashet -urrk!

Tror jag har nåt annat som snaskar i den rabatten också, både kungsljus och framförallt vitlysingen är perforerade. Eller kan liljebaggarna ha bytt diet?

Gunilla
Ella
Vad skönt att höra att det nte var sniglar i alla fall!
Mia, zon 3
CITAT (Gossen Ruda @ 06-06-2004, 21:23)
Funderade idag på vilken tur att dom är röda så dom syns bra. Tänk om dom varit gröna och bara visat sig på natten!! sad.gif

Men har ni tänkt på vad "smarta" de är? När man rör plantan så släpper de ju taget och ramlar ned på marken, och då hamnar de nästan ALLTID på rygg, och ligger kvar så en stund. Och med en svart mage så syns man inte alls bra mot mörk jord.....
Har fått tips att strö Myrr runt plantorna, och sedan skaka ned baggar och larver, då ska de stryka med. Men jag vet inte hur giftigt Myrr är, om det drabbar maskar, humlor osv...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon