Full version: Svensk Rönn
Elihe
Hej1
Grävde upp en liten baby rönn ifrån "Vildmarken "bredvid min tomt i höstas (komunens plätt) o satte. Den kom så fint i våras, men nu får jag se att alla bladen är borta. Det verkar komma nya men vad kan det bero på? Står den för blåsigt o torrt på min äng kan hända?
MHV
huh.gif
KURT
Om den förlorade delar av sitt rotsystem när den flyttades så kan den ha det torrt innan den hinner bygga upp nytt rotsystem. Det undelättar om man gräver en stor grop när man flyttar så att den får mindre kompakt jord att etablera ny rötter i och den kan behöva extra vattning.
Elihe
Tack för svaret!
Antagligen har den fått för vatten i denna torka som varit i vår . jag har vattnat men kanske för sent. ropen jag grävde var ca 50*50 cm då den är så liten men det kanske inte räcker.Hoppas iallafall att den överlever.
MVH smile.gif
Hannele
CITAT (KURT @ 07-06-2004, 07:11)
Det undelättar om man gräver en stor grop när man flyttar

Tja, inte nödvändigt... Jag har sällan möjlighet att göra stora gropar på berget.
viktigare att välja små plantor, som etablerar sej lättare.
Rönn är tålig. Jag flyttade en vild en meters rönn från skogen och den tog sej fint.
Gropen var inte störren än... kanske ett par liter.
Vattna första sommaren. Höst är en bra tid att plantera.
Elihe
Var o tittade på den nu o det kommer lite nya blad. jag får ligga i med vattningen. en tröst att höra att gropen nog inte var för liten.
Tack
MVH smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon