Ingvor Irene
06-06-2004, 07:38
En av mina krukväxter har slutat växa i vintras. För en vecka sedan vattnade jag den och upptäckte en mångfald små insekter i jorden, som jag aldrig såg tidigare. De är mindre än 1 mm i längden, ljusa, men inte vita, utan vingar och har 6 ben. Vad är det och hur kan jag bekämpa dem?
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2004, 08:30
Hoppar de lite så gissar jag hoppstjärtar som hör till de naturliga nedbrytarna i naturen, de brukar trivas ifall man vattnar lite för mycket och inte låter växterna torka upp mellan vattningarna. För det mesta gör de ingen större skada, vill man minska ner antalet, låt jorden i krukan torka upp mera mellan vattningarna.
Kanske även en omplantering kan behövas för växten som slutat växa ifall du inte planterat om under våren. Påsjorden består ju nästan bara av torv, och torv som är mycket nedbruten binder mycket vatten så rötterna får det lätt lite syrefattigt och trivs inte rötterna växer inget ovan jord. Köp bra krukväxtjord med små lecakulor i (blanda ev. upp den med ännu mer små lecakulor, grus, perlit eller liknande).
Ingvor Irene
07-06-2004, 20:08
Nej, de hoppar inte och påminner om kvalster med sitt utseende. Jag ska omplantera växten, men jag är inte säker att jag kan göra oss av med dem på så sätt. Tack för ditt råd i alla fall!
MVH Ingvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.