Full version: Rackarns fåglar!
evarina
Tycker inte att man kan klassa fåglar som skadedjur och insekter, så jag försöker här...

Jag har en liten liten kruka med en flytvattenväxt på balkongen. Till min stora förvåning så har växten blivit mer och mer finfördelad. Desstutom har hela balkongen varit nedskvätt så till slut så ertappade jag en fågel med att bada i min vattenväxt kruka sad.gif

Hur 17 får jag bort dem? För tillfället har jag spänt en genomskinlig plastpåse över krukan men jag vet inte om det är bra varken för växten eller för fåglarna. Känns lite svårt och onödigt att skaffa nät att sätta på en kruka som är 20 cm i diameter...

Tips någon?
Och skulle jag sätta nät, vad rekommenderas?
/E
Humlan
Ett fågelbad kanske löser problemet rolleyes.gif
renate
Ställ ut en skål med vatten som fågelbad,så har du din vattenväxt säkert ifred,det är väl trevligt med badande fåglar.
evarina
Jo, fåglar är trevliga, men inte på en liten liten balkong...
Hade jag trädgård hade jag tyckt att det var toppen! Som det är nu så skvätter de ner *allt* och bajsar överallt och förstör mina växter...

Har inte plats för ett fågelbad heller... sad.gif
Posse
CITAT (evarina @ 06-06-2004, 12:04)
Jo, fåglar är trevliga, men inte på en liten liten balkong...
Hade jag trädgård hade jag tyckt att det var toppen! Som det är nu så skvätter de ner *allt* och bajsar överallt och förstör mina växter...

Har inte plats för ett fågelbad heller... sad.gif

Jag förmodar att det är i det närmaste helt omöjligt få pippina att avstå från det lockande badet om du inte är beredd att installera några avspärrande eller - skräckande anordningar. rolleyes.gif

Som avskräckande finns visst t.ex. katt- och rovfågelpåminnande grejer att att sätta eller hänga upp. Om det brukar fungera (i längden) kanske någon annan vet? unsure.gif
pejori
jag fick bort mina när jag köpte en liten mobil tongue.gif tongue.gif
satte den precis ovanför krukan, och dom ville inte gå dit så länge den pinglade och rörde sig. rolleyes.gif rolleyes.gif
kan det vara något? wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Pröva också med ett enkelt knep som brukar hålla fåglar på avstånd...
Tejpa fast remsor av aluminiumfolie på krukan, balkongtaket eller räcket.
Lycka till!
Sylvia
Det finns en sådan där svart kattansikte av målad plåt att köpa, den har gnistrande stenar till ogonen. Om du hänger en sådan ovanför skålen så att den fritt rör sig i vinden så tror jag inte pippina vågar dit igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon