anna_carolina
kan man klippa av en bit av en vinranka o sätta ner i jorden bara så får den rötter eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan man ta sticklingar från vinrankor men enklast tycker jag är att göra avläggare. Strax efter midsommar brukar det finnas årsskott som är så långa att de går att böja till marken, skada skottet lite på undersidan ovh tryck ner den skadade delen mot marken och skotta över lite jord och lägg en sten på, toppen på rankan ska titta upp den ska inte vara under jord.

Man kan också testa och använda de lite äldre delar som man klipper bort på senhösten som vintersticklingar ofta brukar det lyckas. Jag har inte testat örtartade sticklingar som man tar tidig sommar men det kanske lyckas det med, men klipp inte i äldre ved nu vinrankorna verkar blöda en hel del fortfarande ifall man klipper i äldre delar. (jag klippte bort en planta som jag gjort via avläggare nyligen från moderplantan och det blödde en hel del men som tur vara slutade det efter någon vecka).
anna_carolina
men tror du inte min lilla stickling kommer klara sig då?? för jag klippte av en liten längst ner vid jorden eller va man ska säga! så nu står den i ett litet glas me vatten!!tror du den inte bildar nya rötter själv i vattnet då?annars får ja prova den där andra metoden!
adamos
De behöver ej stå i vatten, plantera sticklingen i såjord och sätt en plastpåse över så kommer det rötter.
anna_carolina
ok tack då ska ja göra de i morrn! smile.gif
barneth
Hej!

Är det inte så att de rötter som bildas i "vattenbehållaren" ändock förtvinnas (ruttnar) när man stoppar ner dom i jord.

Läste det, har jag för mig.

Helt onödigt alltså, att försöka dra fram rötter i vatten då de ändock inte är till nytta då det bildas nya när man stoppar ner dom i jord.

Fel eller rätt?

MVH
Blomsterknugen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon