Full version: klematisbladstekel
Åsa, mälardalen zon 2
Hittade några knottriga skott idag på min Hagley, jag pillade upp en knottra och visst fanns det ägg därinne. Hagley är en storblommig klematis som inte brukar få klematisbladstekel men iår verkar några steklar ha förirrat sig till min planta. Men tji fick de jag nöp bort de knottriga skotten och jag kommer att gå och titta efter fler knottriga skott varje dag nu och förhoppningsvis håller jag dem borta.
Kajsa
Slipper man stekeln om man har E-klematis, jag vill ju tro det. rolleyes.gif
kristerh
Hoppas att du får ordning på ohyran, jag fick min italienska klematis
infekterad förra året, den har klättrat flera meter upp till min veranda och blivit jättestor, det började oskyldigt med några små knottror, men nån vecka senare var hela klamatisen full med små larver som nästan åt upp alla blad, det enda som hjälpte var att spruta hela plantan med pyrex, det var som om det skulle regna larver efter denna behandling.
Jag tror inte att en E planta skyddar från detta.
krister
Kajsa
Idag hittade jag dom knottriga skotten på flera E- klematis, suck har inte haft det förut. Har klippt och plockat och svurit. Stoppade ner många vitlökar runt varje planta, desperata åtgärder kanske men vad göra?
KURT
CITAT (Kajsa @ 23-06-2004, 18:49)
Idag hittade jag dom knottriga skotten på flera E- klematis, suck har inte haft det förut. Har klippt och plockat och svurit. Stoppade ner många vitlökar runt varje planta, desperata åtgärder kanske men vad göra?

Lite tidigt att plantera vitlök, man brukar inte plantera vitlökar förrän tidigast i augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon