Jag har sått plocksallat i en stor fyrkantig blomlåda i trä. Den har börjat komma upp (fort går det, kan nästan se när den växer) och nu börjar jag fundera på om jag måste gallra den...?
När jag sådde så blev det ju rätt tätt så det ser lite trångt ut.
Hur stora bör bladen vara när man gallrar och hur glest skall det gallras till?
Hjälp från er mer kunniga mottages tacksamt!
JonasQ
06-06-2004, 16:00
Jag brukar vara lat med gallrandet och istället börja skörda när de är ganska små och gallra på det sättet. Av någon anledning så sår jag alltid allting för tätt....
littlegem
06-06-2004, 21:09
Enligt min erfarenhet kan du ta upp ganska stora plantor, nästan decimeterhöga. Får du upp dem med roten och planterar om dem i nästan drypande fuktig jord och skyddar dem väl kommer de att rota sig på annan plats. På så sätt kan du fylla igen luckor i andra delar trädgårdslandet, till exempel där det inte grott.
Har du en blomningströg sort kan du vänta ett bra tag med omplanteringen. Sallad kan stå nästan stilla ibland och kommer igång om du planterar om den i juli. Då har du skörd en till två månader senare.
Gallrar du inte får du små klena plantor. Sammantaget ger de en hel del ändå, men de stora fina bladen får du inte. Eä det en sort som blommar lätt få du bara blomstänglar och de bladen är inte alls lika goda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.