miaadner
Jag förodlade mina två pompon-dahlieknölar inomhus i 8 veckor innan jag satte dom i rabatten. Höga och vackra var dom - men en enda liten frostnatt tog knäcken på dom.

Men, det var nog bara blasten som blev frostskadad (det var inte mer än 1,5 minus max) så nu undrar jag om ni tror att jag kan använda knölarna nästa år?

För i år så köpte jag nya knölar och satte direkt i rabatten - jag SKALL ha pompondahlior - även om dom inte blommar förrän i augusti!!
Christer i Falköping
Varför inte låta knölarna ligga kvar? Det är ju inte helt omöjligt att de skjuter nya skott snart. Jag har svårt att tro de skulle klara lagring ett år till.
Christer.
miaadner
Hmmm, ja fast nu är dom ju liksom redan uppe ur jorden och jag har satt nya knölar som börjat titta upp. Och det finns inte plats i min lilla rabatt för fyra stora pompondahliaknölar.

CITAT
Jag har svårt att tro de skulle klara lagring ett år till.

Men normalt sett så tar man ju upp dahliaknölar och förvarar dom frostfritt över vintern för att sedan sätta dom i jorden igen på våren. Det jag undrade över var om knölarna kan ha tagit skada av den frost som skadade "blasten" som redan kommit upp...?
Åsa, mälardalen zon 2
Men för att lökarna ska klara lagring måste det samlas in näring i knölarna, näringen samlas in under sommaren. De där första skotten som kommer upp från knölen tar en hel del energi från knölen så knölarna bör låtas få nya blad som kan samla in näring som den behöver för att överleva lagringen. Har du inte möjlighet att sätta dem i stora krukor eller någon annastans i trädgården under sommaren, dahlior måste ju inte sitta i rabatten de kan pryda en kompost, ett grönsaksland mm.
miaadner
OK, ok då hänger jag med. Skall genast trycka ned dom i stora krukor, för det har jag gott om. Hoppas att det inte är för sent bara för dom har legat ett par veckor nu (med jorden kvar runt knölen).

Tack för era svar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon