Full version: Rabarber
Maria zon 6
Satte för fem år sedan en Rabarberplanta (sort okänd).
Lyckades inte få någon större fart på den så för två år sedan fick jag en rejäl bit från grannens planta eftersom den trivdes så bra på deras sida häcken. Men inte heller den tycks trivas hos oss. På våren växer den bra och löftesrikt men då bladen är ca tre dm i diameter och det kommit ca 15-20 stjälkar - då tar det tvärstopp och det växer inget mer!

Jag vattnar den och på våren får den blåkorn. Varför växer den inte?
Hur ska jag göra för att kunna baka mer är två rabarberpajer på en sommar???
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske jorden behöver förbättras konstgödning (blåkorn) är ju ingen höjdare för strukturen och mikrolivet i marken. Några rejäla spadtag med riktig gödsel ex. ko/häst brukar rabarber gilla på våren + det ska vara ogräsfritt runt plantan och inget gräs heller. +Rabarber brukar gilla sol.

+Nysatt rabarber bör inte skördas de första åren de måste få chans att etablera sig först.
Smekajsa
jag brukar lägga på en rejäl hög med kogödsel innan

rabarberknopparna ens tittat fram på våren biggrin.gif biggrin.gif

fast den bästa gödningen är helt sonika folkskit ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
littlegem
De där blåkornen skall du strunta i. I köksträdgården är det näringsrik mull som behövs och det får du inte med blåkorn.

Jag fick mina rabarber för så där tre år sedan från en vän som tröttnade på dem. Sedan tvingades jag plantera om dem för två år sedan. De hamnade i en mullrik jord, i praktiken brunnen kompost. Oplanterad rabarber mår bra av att vara orörd ett år, så det blev inget i fjol.

Jag har gjort som Smekajsa, närapå i alla fall. I mitt koloniområde har vi gratis hästgödsel och den har jag lagt på, till och med obrunnen sådan. Och i stor mängd.

Nu växer de så det knakar. Frysen fylls av rabarber nerhackad i bitar. Efterrätterna blir monotona i vinter. Stjälkar skänks bort till kompisar som har gått på niten att köpa oxalsyrefria varianter (de smakar inte så mycket och växer dåligt).
Powerowic
det tar väl några år innan rabarber etablerar sig, våra rabarber har inte växt de senaste åren men de kommer väl en 50 stjälkar 1m höga och med 5dm blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon