Jag undrar om det går att ha japansk lönn i stor kruka?
Är särskilt förtjust i den guldbladiga varianten och föreställer mig hur bladverket blir belyst underifrån av terassbelysningen.
Hur stora kan japanska guldlönnar bli?
kristerh
08-06-2004, 09:10
Jag har en Japansk lönn (acer Palmatum) i en kruka, den har jag haft i kruka nu i 3 år, den verkar trivas bättre i kruka än de som jag planterat i jorden. de som planterats i jorden fryser toppen på varje vinter, medans den som står i krukan växer och frodas bor i stockholmstrakten. På vintern ställer jag krukan på ett skuggigt ställe och slänger ett par skopor jord över. Krister
Ingo
08-06-2004, 09:58
Japansk gyllenlönn, acer shirasawanum 'aureum', kan bli uppåt 5 - 6 meter till sist men den växer sakta - kan vara uppåt 2 meter efter tio år. Och så vill den ha skyddat läge, så då är det ju bra att ha den i kruka så att du precis som Krister kan ställa den mer skyddat på vintern.
Kom ihåg att den helst ska skyddas från den starkaste solen också, plus att den ser vackrare ut i skugga - den ser nästan självlysande ut i dunklet - så en skuggig del av terassen rekommenderas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.