Trädgård från grunden
Köpte en ca 1 meter hög formklippt buxbom i höstas på rea, och kände mig mycket nöjd med mitt fynd.

Den har stått i sin kruka över vintern och sett fin ut, men nu på våren har bladen blivit gula och bruna och det kommer inga nya skott.
Jag såg en buxbomplanta nyligen som var täckt med gröna mjuka friska skott och förstod då att allt inte står rätt till med min planta.

Någon som vet varför?

Hur ska den skötas?
Vilken näring vill den ha, hur mycket vatten?
När ska man klippa den?

Går den att rädda?
Hannele
Torka. I kruka får man inte slarva med vattning...
Köp såna där kristaller, som hjälper till att behålla fukten i jorden.
En ledsen buxbom ska man inte klippa, då ökar avdunstningen ännu mer.
MRLINDELL
Kristaller är helt värdelösa och fungerar bara inne i en vas ibland. Hur kan man råda sådant till buxbom? Jag har själv buxbom på flera ställen, klippta i bollar och andra konstillationer, samt en hel häck som jag filar på ofta.
Göder man buxbom skall man vara observant på vad gödningen innehåller. Man skall vara varsam på kalk. Lägger man kompost, gräsklipp eller välkomposterad kossa så får det inte nå upp på förgreningen för det tycker buxbomen minst om av allt. Då gulnar den direkt. Kolla även dräneringen, den tycker om att vattnas men inte stå våt om fossingarna länge.
Hannele
CITAT (MRLINDELL @ 07-06-2004, 10:17)
Kristaller är helt värdelösa och fungerar bara inne i en vas ibland.
MRLINDELL, vi pratar nog om olika saker...
Gödsel rekommenderar jag aldrig till nyplanterat - eller till ledsna växter.

SwellGel, Water Storing Granules kan suga åt sej vatten 400 gånger sin egen vikt
och kan därför behålla jämn fukt i krukor - och för nyplanterade växter.
MRLINDELL
Ja och frysa sönder på vintern. Mina buxbom krukor ställde jag bara in i växthuset i höstas, de stod där hela vintern och är finare än häcken just nu. Skall man använda något i jorden skall det i så fall vara små leccakulor även till vanlig jord och vanliga planteringar. Torven som finns i all jordberedning räcker utomhus. Allt annat till häckplantor är bara att förstöra dem.

Har man dem i kruka med dränering kan man nästan vattna varje dag utan att de tar påtaglig skada, så för mycket vatten kan inte vara problemet. Har man använt gödning kan man ha använt fel och då gulnar buxbomen.
MRLINDELL
Glömde tala om att jag har lite speciell jord avsedd för golfbanor med betydligt mera sand i, något som buxbom också gillar. Jag anser det är kvalitativt bra jord för många växter och gräsmatta som ofta vill ha lättare jordar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon