angylp
Nu kan jag äntligen visar bilder på rosen som jag skrev om tidigare. Kan någon identifera vad rosen heter ? En annan fråga är varför är vissa blomknoppar halvknäckta ? Är det på grund av vinden ?

Christina i Taxinge~
Hmm.....när/vad skrev du om rosen tidigare??

Om det framförallt är namnet du är ute efter skulle jag gissa på Rosa pimpinellifolia altaica, s k Stor Pimpinellros eller kanske 'Finlands Vita Ros'... wink.gif
Men det är bara gissningar!

Att vissa rosknoppar är knäckta är tyvärr Jordgubbsvivelns fel. En liten bagge som biter av knopparna och kryper in i grenen.
Inte vinden tyvärr. Men vi är många som är drabbade av den otäcka viveln, så känn dig inte ensam unsure.gif
Kajsa
Är det en buskros, klätterros?? Hur hög blir den, blommar rosen 1ggn mitt i sommaren eller flera månader? Minns inte heller vad du skrev förut. biggrin.gif
angylp
Hej !

Jag använde fel knapp och skapade ett nytt inlägg istället. Det tidigare inlägg jag menade var http://www.odla.nu/forums/index.php?s=6ccb...=ST&f=5&t=11878

Det är nog buskros... just nu är den inte så hög, ca 1m... fick skott av den från en släkt .. hos dem är rosen ca. 2,5 meter hög. Blommar en gång om året (hos dem) ungefär nu vad jag kommer ihåg..

Jordgubbsvivelns ? Vad kan göras mot dem ? Blir rosen försvagad på något sätt ?
Kajsa
Maxima, vit bondros
Albaros ca 2-3 m doftar starkt, blommar från midsommar och ca 1 mån.
Grågrönt matt bladverk. Rosen Suaveolens liknar också denna 2,5 m.

Annars Rosa Pimpinellifolia,har mycket sylvassa, raka, mycket taggar, rosen Totenvik( liknar Finlands vita ros) Eller Double White, båda ca 2 m. Eller den ros Christina föreslog, det är samma grupp.

Jordgubbsviveln lägger sina ägg i dom outslagna knopparna, ja det är väl bara att nypa bort allt man ser och slänga i soptunnan, rosen får bilda nya knoppar men inte blir den försvagad, har bara haft enstaka så jag är osäker. Brukar inte spruta rosorna.
Christina i Taxinge~
Ja, det är förmodligen en buskros och du behöver inte beskära den nåt särskilt. Klipp bort döda grenar och glesa eventuellt ur den lite, men det brukar ge sig... smile.gif
Det lilla som syns av bladverket ser ut som pimpinellblad tycker jag...

Jordgubbsviveln vet jag inget botemedel mot mad.gif
Jag ser den aldrig, bara de avbitna knopparna sad.gif
Busken tar ingen större skada vad jag har märkt, men det är ju såååå tråkigt att bli av med knopparna mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon