Christer i Falköping
Det är ju dags att skicka även dem. Hör av dig via mail.
Christer.
Lena_
Jag vill gärna ha!!!! biggrin.gif Skulle det gå för sig??
Siri
Nyfiken,,,
Vad är Hälsoträd för något?
Christer i Falköping
Det är pelargonen Rosengeranium.
Lena, maila mig din adress, så skickar jag några orotade till dig.
Christer.
Fenja
Pelargonium Graveolens heter den, kallas även Dr Westerlunds Hälsoblomma. Westerlund var läkare i Eskilstuna, 1600-talet, tror jag, och trodde att pelargonen renade luften i sjukrum. Namnet Rosengeranium härrör från tiden innan man upptäckt att pelargonerna var en egen art och hade dem i samma fack som nävorna - geranium. Namnet Rosengeranium lever fortfarande kvar i folkmun. Det är en mycket trevlig växt!
Mvh
Fenja
Siri
Jo, när jag hörde att det var rosengeranium så förstod jag vilken det var.
Hälsoträd hade jag inte hört. I mina gamla trakter, södra Sverige, vill säga, så sa man bla "fiseblomma" förr. Man hade de ju överhuvudtaget för att det skulle lukta bättre inne,,,, rolleyes.gif
Lena_
Hur gör man med sticklingarna sen då?? *nybörjare* wacko.gif
Christer i Falköping
Jag sätter dem i lätt fuktig såjorg(de verkar ruttna lätt om den är för blöt), sätter en genomskinlig plastpåse över några dagar. Då brukar de rota sig lätt.
Doften från bladen upplevs väldigt olika. Jag gillar den, men en del säger att det luktar åt kattpisshållet till biggrin.gif
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon