Full version: Änglatrumpet...
EmmaGold
Min mamma har köpt en jätte rolig växt som vi trodde var en änglatrumpet. Men efter att ha letat efter den på internet verkar det vara en släkting bara och den kallas för djävulsbasun bla.
Stammen är svart till mörk violett men bladen är gröna. Flera upprätstående knoppar på den och dem är blankt svarta. Blommorna kommer att vara fyllda, vita och mörkvioletta.
Det latinska namnet på blomman börjar med Datura.

Kan någon reda ut om det ÄR en änglatrumpet eller om det bara är en släkting? Läste nåt om att det skulle vara någon spikklubba men det tycker jag verkar konstigt...
huh.gif wacko.gif blink.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Änglatrumpeter (Brugmansia) har hängande klockor, står klockorna upp är det en spikklubba (Datura).

Förr i tiden hörde både spikklubba och änglatrumpet till släktet Datura men nu vet man att de inte är riktigt lika så de har delats upp i 2 släkten. Änglatrumpeter är fleråriga vedartade stora buskar som sällan sätter frö här i sverige, spikklubbor är mer kortlivade (ibland är de ettåriga) de blir oftast inte lika stora de är mera örtartade + de brukar sätta rejält med frö. Båda 2 hör dock till samma familj (solanaceae, dit även potatis och tomat hör).
EmmaGold
Ojdå! Kommer den att få såna där hemska taggiga frukter med då? Hur giftig är den? Har för mig att spikklubbor är extremt giftiga. Är dem mer giftiga än änglatrumpeten?
Går den att sätta i en större kruka nu när den har så många knoppar eller ska hon låta den vara i den gamla krukan?
Åsa, mälardalen zon 2
Alla spikklubbor får inte taggiga frukter en del har släta och runda frukter. Spikklubbor och änglatrumpeter är ungefär lika giftiga (men inget på växterna lockar till förtäring). Det går bra att sätta över växten i en större kruka både spikklubbor och ämnglatrumpeter vill ha rejält med näring och vatten.
EmmaGold
Tack så jätte mycket! Vad kunnig du är.
Mia, zon 3
De är i alla fall så pass giftiga att man bör tvätta händerna efter att ha tagit i bladen.... I Malmö har man haft många fall av folk som sökt vård, med förstorade pupiller och synpåverkan. Efter mycket klurande kom man på att alla hade pysslat med sina änglatrumpeter, och sedan gnuggat sig i ögonen av någon anledning. Själv har jag råkat stoppa fingrarna i munnen innan jag tvättat mig, och då har jag blivit illamående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon