naemi
Är det någon som vet råd?

Mina tomater, paprika och basilika i växthuset växer dåligt och tomaterna får mycket underutvecklade blad. Bladen på alla växterna har fått ljusa gulgröna fläckar mellan kärlstängarna på bladen. Dessutom har tomatbladen massor av små mörklila fläckar som går rakt genom bladet.

En som jag frågade trodde att det var näringsbrist. Men det tycker jag är konstigt då det är helt ny jord i växthuset. Förhållandet gödsel och jord är ca 1 säck kogödsel till två säckar plantjord.

Jag har automatisk droppbevattning.

Så här har jag gjort tidigare och det har gått bra - kan det verkligen vara näringsbrist?

Tacksam för idé om vad det kan vara och hur detta kan avhjälpas.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kanske är något kallt i marken speciellt tomat har svårt för att ta upp näring ifall det är för kallt. Fosfor har tomatplantan extra svårt för att ta upp om det är lägre än +12 i marken och detta kan visa sig som lila teckningar på bladen men det fixar till sig längre fram under säsongen.

Basilikan brukar också stanna i tillväxt när det är för kallt överlever den kylan brukar den dock sätta fart när det blir varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon