Full version: Nässlor
JonasQ
Har läst i lite olika trådar här på forumet men inte riktigt fått klart fö rmig hur länge nässlorna ska ligga i vatten före man får ett "bra" nässelvatten. Sett, hört och läst om allt från 2-3 dagar till 3 veckor.

Har någon prövat byta vattnet? Vad händer om jag tar mitt par dagar "gamla" vatten och använder det och fyller på nytt? Bryts prosessen eller får jag lite näring i båda vattnen eller? Mina fruktträd ser så ledsna ut, vill få en liten kick åt dem snarast möjligast.
Elihe
Hej Jonas!
Har läst att man tar o täcker nässlorna med vatten. man kan använda torkade eller färska, låter stå en vecka. sen späder man konc. tio ggr o vattnar med detta. Fyll på vatten på nässlorna igen o låt stå. Kan upprepas till det börjar lukta illa. Har själv inte prövat men lycka till
MVH smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar låta nässlorna ligga i hinken i ca 1 vecka (rör ca 1 gång per dygn)när det stinker rejält brukar jag använda det, är det varmt går dock processen snabbare och det kan börja stinka redan efter några dagar. Jag brukar spä ca 10 ggr. Det som är kvar i botten på hinken är främst de fiberrika stjälkarna det mesta av bladen har förmultnat. Jag brukar skölja ur det i botten med mera vatten som jag vattnar ut. De halvförmultnade stjälkarna som blir kvar i botten slänger jag på komposten. Sedan går jag ner och skördar mera nässlor.
lolo
Hej! Vad är det som gör nässelvatten till ett alternativt gödselmedel? Fungerar detta lika bra som de andra mer "kända" varianterna, typ kogödsel, Blomstra, Blåkorn m.m? Har aldrig provat detta själv. Var trivs brännässlor bäst och hur plockar man dem på rätt sätt?/Ann-Louise smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nässelvatten innehåller både en hel del näring och nyttiga bakterier mm. det brukar fungera allmänt stärkande för växterna. En del hävdar också att det gör så att växterna blir mer motståndskraftiga mot svampsjukdomar + att det ska vara avskräckande mot skadedjur.
http://www.odla.nu/metoder/nasselva.shtml

Nässelvatten är också gratis så varför lägga ut en massa pengar på gödning i affären när man kan tillverka det själv och det är ju miljövänligt också inte en massa transporter och liknade.

Själv har jag en massa nässlor bara 30-40m från huset, det har varit en gödselstack där förut. Jag tar bara på mig tjocka handskar och river åt mig stora nävar och pressar ner i hinken.
lolo
Tack för svaret, Åsa!mvh Ann-Louise smile.gif
tomas99
Ang nässlor http://www.shenet.se/ravaror/brannassledekokt.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon