Full version: Hemgjord Yoghurt
KURT
Är det någon som regelbundet gör hemgjord yoghurt? Jag undrar hur ofta man misslyckas med det? De flesta recepten utgår från portionssorlekar på ca 2 dl, men det borde ju vara säkrare att göra i större volym, ca 1 l. Ett recept som jag fann använde inte någon termostatstyrd värmning utan en termos istället:

Hemgjord yoghurt

Koka upp ca. 2 dl mjölk/portion på kvällen. Vilken typ av mjölk är valfritt, även lättmjölk fungerar bra. Hur torrmjölken reagerar här vet jag inte, för jag har inte provat.
Låt svalna till fingervarm. Häll den i termos, tillsätt 2 tsk. färdig yoghurt, utan att röra om. Sätt på locket och låt stå i rumstemp. över natten.
På morgonen är den klar att äta. Spar lite av den till den nya sats som görs iordning kommande kväll.

Om den blir lös och slaskig har inte syrningen fungerat och man börjar om från början med en ny kultur.

http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/mat/smalrecept.htm
annaridell
Arla hade ju pulver för några år sedan. Kanske finns att beställa fortfarande. Jag provade att göra på pulvermjölk, men det blev grynigt. Recepten till dessa pulver görs på en liter har jag för mig. De hade även en behållare som var isolerad med frigolit. Borde ju fungera som en termos. Youghuretn ställer man i ugnen med bara lampa på.
gammelnalle
TACK
för ett trevligt recept och bra länk!!!

skall prova (men knappast innan midsommar....)
*Felix matte*
Länk till sida med massor av recept
KURT
Det finns ett företag som heter mejeribolaget som säljer yoghurtkultur + termostat reglerad yoghurtapparat http://www.mejeribolaget.se/halsoyoghurt.php

Det blir väl något stabilare resultat med frystorkad yoghurtkultur och termostat. Men traditionellt har ju yoghurt alltid gjorts genom att man ympat med endel av föregående kulturen. Tillverkar man i termos så kan det vara bra att skölja den ordenligt med kokande vatten starx innan så att man inte har för mycket andra bakterier där än dem man verkligen vill ha.
annchapanncha
Jag hade för flera år sedan nånting som kallades för yoghurtsvampar. Det så precis ut som tvättsvampar, fast vita. Dom lade man i mjölk, och sedna över natten så blev det youghurt

Vad jag minns var det inget gott, och dom förökade sig till leda, så jag slängde allt en vacker dag.

Sedan har jag åxpå haft en yoghurtmaskin av nåt slag, men jag tröttnade, så jag gav bort den åxå.

För paltit för mig, men den youghurten blev godare, liksom lenare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon