Full version: björklövssnaps
Sollan
Smakade av björkövssnapsen igår kväll, i doften av kaprifolen. Den blev god! Om det beror på kaprifoldoften eller ej ska jag låta vara osagt...
/sollan
Fenja
Låter spännande! Hur gör du snapsen?
Mvh
Fenja
Sollan
Ta en kvarting Brännvin Special, ta ur den 10 cl och häll i en burk. Fyll på med nyutslagna björklöv. Låt stå i 7-10 dagar. Filtrera mha av melittafilter och häll tillbaka essensen i kvartingen. Låt stå någon vecka.
Det blir en mycket mild snaps.
Ska gå ut och se om jag hittar rönnbärsblom, det blir också en mycket god snaps. biggrin.gif
/sollan
Fenja
Kul, det ska jag genast prova! Har du smakat kanelsnaps? 2-3 stänger i en 75:a och dito sockerbitar. Låt stå tills det fått en vacker färg, som whiskey ungefär! En förträfflig kaksup! Prova göra häggbärslikör också, det är min stora favorit! Fyll en stor burk med så mycket häggbär du orkar plocka, täck bären med brännvin och låt stå i tre månader. Sila bort bären, söta med vit sirap till önskad sötma och lagra gärna. Den blir bättre ju längre den får stå! Kan du fler rolia recept så berätta gärna om dem också!
Mvh
Fenja
Siri
Bra tips från er, det är roligt att göra egen snaps!
Vill ge er min senaste favorit:

KRYDDIG BLÅBÄRSSNAPS

2,5 dl blåbär
3,75 dl Brännvin Special
2 st kanelstång/stänger
2 st pomeransskal

Lägg bär och kryddor i en burk med lock. Häll brännvin över så att det täcker.
Låt dra i rumstemperatur i ca 2 veckor. Sila från bären. Efter ytterligare någon vecka, sila bort ev. bottensats genom kaffefilter.
Christoffer
Finns det färgämnen som man kan färga sin snaps med?
Alltså ämnen som inte är syntetiska, utan från växtriket?
Regna
Jag är inte särskilt förtjust i snaps och brännvin, men däremot älskar jag citronskalslikör som blir simmig, syrlig och besk. Limoncello från Neapel-trakten eller ännu hellre från Sicilien är de absolut bästa. Den ska serveras iskall från frysen, då blir den lagom tjock och frostar själv snapsglasen. Systemet hade den vidriga Storck Limoncé tidigare, nu har de den översötade och klibbiga Limoncello di Capri.

Jag hittade ett hyggligt Limoncello-recept på nätet, men skulle jag använda det skulle jag definitivt minska på sockermängden. Ju mer av det vita ämnet under citronskalet man får med, desto "skräpigare" och beskare blir likören.

Blev också tipsad om att det går jättebra att ta en stor tunna, fylla den rätt högt med hela, rena citroner och sedan toppa upp med ren sprit och ösa ett par liter socker över. Låt stå ett halvår, blanda sedan ut med mer sockervatten. Blir nog en beskare limoncello, att avnjuta efter riktigt tunga måltider. laugh.gif
Siri
CITAT (Regna @ 07-06-2004, 18:42)
Limoncello från Neapel-trakten eller ännu hellre från Sicilien är de absolut bästa.

Mmm vad gott! Håller med!

Jag ska testa ditt recept.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon