Full version: Ny perennrabatt!
annals
Hej!
Jag har i helgen planterat en ny perennrabatt med blandade blommor och buskar. Vattnade rejält i går men la inte över någon fiberduk för jag trodde inte det skulle bli så kallt. Men i natt har det varit +0,3 grader här uppe i norr.

Har blommorna klarat sig? Hoppas verkligen det. Sen har jag inte gödslat något utan planterade perennerna i ny matjord, kan jag gödsla efteråt med hönsgödsel ex.

Hjälp mig nybörjare i trädgården!

Anna
Nina Å
Hej Anna!

Det är nog ingen fara med din nya rabatt. Jag har själv planterat en hel del som sen fått utstå flera minusgrader... Allt ser ändå bra ut nu! Växer så det knakar.

Du kan bra gödsla med hönsgödsel lite senare i sommar, sätt inga stora mängder åt gången dock eftersom den är så stark. Och strö gärna ut när det regnar smile.gif så luktar det mindre!

Lycka till!
hälsar Nina
Åsa, mälardalen zon 2
Perenner och buskar brukar klara sig mycket bra, även om bladverk har fått någon frostskada så brukar de komma igen. Perenner och buskar brukar inte vara så enormt näringskrävande har du lagt dit ny jord lär det finnas tillräckligt i den för den här sommaren, bättre att låta växterna få etablera sig väl iår istället. Se bara till att växterna får vatten ifall det blir en varm och torr sommar. Gödsla nästa vår istället (gödsla ej fleråriga växter efter midsommar med kväve de kan få svårt med avmognaden)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon